Jak usunąć wizytówkę Google?
Wizytówka w usłudze Google Moja Firma przynosi wiele korzyści dla firm działających lokalnie. Zdarza się jednak, że z wielu różnych powodów stajemy przed koniecznością usunięcia tej darmowej formy promowania biznesu. Jak usunąć wizytówkę Google, kiedy można to zrobić i w jakich sytuacjach lepiej tego nie robić? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w dzisiejszym artykule.
Kiedy da się usunąć wizytówkę Google?
Usunięcie wizytówki Google jest stosunkowo proste i całkowicie bezpłatne. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że Mapy Google działają nieco inaczej, niż np. profile firmowe w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook. O ile tam mamy pełną kontrolę nad profilem własnej firmy, tak w przypadku usługi Google Maps, wszystko ma charakter globalny i ogólnodostępny.
Wizytówkę firmy w Google Maps można usunąć tylko wtedy, gdy:
- firma zakończy działalność;
- firma zmieni swoją fizyczną lokalizację.
Usunięcie wizytówki jest natomiast sprzeczne z zasadami Google Maps, jeżeli:
- firma nadal funkcjonuje i wskazują na to informacje powszechnie dostępne w internecie;
- powodem usunięcia wizytówki jest duża liczba negatywnych komentarzy lub inne przyczyny, niemające związku z fizyczną obecnością firmy na rynku.
Należy pamiętać, że Google Maps działa na zasadzie wyszukiwarki informacji i jest rzeczą normalną, że przykładowo większość firm dodawana jest automatycznie poprzez zaciąganie danych kontaktowych z bazy CEIDG. Podobnie każdy użytkownik tego narzędzia może zgłosić obecną wizytówkę jako nieprawdziwą lub wymagającą poprawy. Tym samym aby móc w dużej mierze kontrolować własną wizytówkę Google, należy posiadać zweryfikowaną firmę i rolę administratora w usłudze Google Moja Firma.
Jak usunąć wizytówkę w profilu Google Moja Firma?
Jeżeli jesteś zweryfikowanym właścicielem wizytówki w Google Moja Firma, to cały proces zajmie dosłownie chwilę.
- Przejdź do panelu zarządzania firmą pod adresem https://www.google.pl/intl/pl_pl/business/;
- Wybierz zweryfikowaną wizytówkę firmy;
- Przejdź do zakładki “Informacje” w menu po lewej stronie;
- Możesz albo zaznaczyć opcję: “Firma została zamknięta na stałe”, albo całkowicie usunąć wizytówkę firmy ze swojego konta.
- Po wybraniu pierwszej opcji, czyli zamknięcia firmy na stałe, otrzymasz krótką informację o konsekwencjach tego działania. Jeżeli zatwierdzamy zmianę, to zgłoszenie zostanie przyjęte przez pracowników Google i w niedługim czasie zweryfikowane.
Uwaga! Jeżeli zgłoszenie zostało rozpatrzone pozytywnie, wizytówka firmy nie zniknie od razu. Przez pewien czas na Mapach Google będzie widniała informacja o tym, że firma została zamknięta. To pozwoli potencjalnym klientom oswoić się z sytuacją na rynku. Z biegiem czasu widoczność wizytówki zamkniętej firmy będzie maleć, aż do chwili jej całkowitego wygaśnięcia.
Jeżeli wybierzemy opcję drugą, czyli usunięcie wizytówki z konta, to wyłącznie przestaniemy być jej administratorami. Opcja ta nie spowoduje natychmiastowego wyłączenia wizytówki w usługach Google.
Jak usunąć wizytówkę bez dostępu do Google Moja Firma?
Jeżeli nie jesteś administratorem wizytówki własnej firmy w usługach Google, to nadal masz możliwość zgłoszenia biznesu jako zamkniętego. Tak na prawdę może to zrobić każdy użytkownik Google Maps, ale trzeba wziąć pod uwagę fakt, że tego typu zgłoszenia uznawane są za mniej wiarygodne i często odrzucane na etapie weryfikacji.
Aby usunąć wizytówkę firmy bez dostępu do usługi Google Moja Firma należy:
- odnaleźć lokalizację firmy w Mapach Google;
- kliknąć w link “Zaproponuj zmianę” na wizytówce firmy;
- wybrać opcję “Zamknij lub usuń”
Aktualizowanie adresu firmy w przypadku zmiany lokalizacji
Jeżeli firma została przeniesiona pod inny adres, to o wiele lepszym rozwiązaniem jest modyfikacja danych adresowych na wizytówce, niż próba całkowitego usunięcia wizytówki. Aby to zrobić, należy:
- przejść do panelu Google Moja Firma: https://www.google.pl/intl/pl_pl/business/
- wybrać zweryfikowaną wizytówkę firmy;
- kliknąć “Informacje” w menu po lewej stronie
- zmienić dane kontaktowe
Uwaga! Przed przeniesieniem firmy, najpierw dokonaj odpowiednich zmian teleadresowych na firmowej stronie internetowej, na Facebooku i w pozostałych miejscach w sieci. Na samym końcu wprowadź nowy adres w usłudze Google Moja Firma. Jest to dosyć ważne, ponieważ algorytmy Google będą porównywać wprowadzone dane z informacjami dostępnymi w sieci. Jeżeli natrafią na sprzeczne informacje, wizytówka firmy może zostać zawieszona.
Usuwanie wizytówki w Google Maps z powodu negatywnych komentarzy
Każdy, nawet świetnie prosperujący biznes, może w pewnym momencie się załamać i wywołać lawinę nieprzychylnych komentarzy w Google Maps. Niestety ich usunięcie jest praktycznie niemożliwe i jeśli dodatkowo zignorujemy taki stan rzeczy, naszą firmę może dotknąć mały kryzys. Aby temu zaradzić, będziemy chwytać się różnych metod “ocieplenia wizerunku” w internecie, a w skrajnych przypadkach możemy nawet rozważać usunięcie wizytówki Google Maps z powodu negatywnych komentarzy.
Pojawia się jednak pytanie, czy spadająca ocena i kondycja firmy wywołana lawiną negatywnych komentarzy, powinna być powodem usunięcia wizytówki w usłudze Google Moja Firma? Z bardzo wielu powodów NIE. Przede wszystkim trzeba zacząć od tego, że wizytówki firmy nie można usunąć wyłącznie z powodu nadmiaru niezadowolonych klientów. W końcu wraz z usunięciem wizytówki, społeczność traci także wgląd w pozytywne i neutralne opinie, a nierzadko również cenne informacje pozostawione przez klientów.
Jak radzić sobie z negatywnymi opiniami?
Na początku warto zaznaczyć, że negatywne opinie niemal zawsze mają swoje przyczyny. Niemal zawsze złe oceny klientów wynikają z niedbalstwa firmy i różnych niedomówień, a także mogą być przerostem oczekiwań klienta względem jakości usług świadczonych przez przedsiębiorcę.
Pierwszym krokiem w kierunku ocieplenia wizerunku firmy powinna być zmiana nastawienia wobec klientów, wsłuchanie się w ich oczekiwania oraz analiza napotkanych przez nich problemów, wymienionych w opiniach. Pamiętaj, że użytkownik usługi Google Maps ma możliwość edycji wyrażonej opinii! Jeżeli to możliwe, skontaktuj się z taką osobą i zawsze odpowiadaj na pozostawiane opinie – jako administrator wizytówki możesz wypowiadać się oficjalnie w imieniu własnej firmy.
Równorzędnie zadbaj o większą liczbę pozytywnych opinii, które powinny podnieść ogólną ocenę firmy na Mapach Google. Pamiętaj tylko, aby wszystkie opinie były w pełni rzetelne i publikowane w naturalny sposób. Wszelkie próby manipulacji, np. poprzez masowe zamieszczanie opinii z tego samego miejsca i przez nowo utworzone konta, może skończyć się ogromnym rozczarowaniem.