Lokalna promocja stron – jak robić to skutecznie?

Promowanie strony internetowej na lokalnym rynku w praktyce nie jest skomplikowane. Niemniej wymaga poświęcenia nieco wolnego czasu, analizy rynku, konkurencji i podstawowej wiedzy na temat marketingu. Obecnie niemal każdy biznes oferujący swoje usługi lokalnie, czy to na terenie miasta, powiatu, czy województwa, posiada własną wizytówkę na Mapach Google i stronę internetową. Dlaczego takie połączenie jest bardzo korzystne i zalecane wszystkim lokalnym przedsiębiorcom? O tym właśnie opowiemy w dzisiejszym poradniku.

Czemu lokalna promocja stron ma sens? 

Lokalne promowanie, a także pozycjonowanie stron, może wielu osobom wydawać się pozbawione sensu. Wolą one zainwestować większe środki na promocję strony w skali całego kraju, tak aby serwis sięgał najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania bez względu na lokalizację użytkownika. W zasadzie zarówno globalna, jak i lokalna promocja stron przynosi wymierne korzyści dla biznesu. Kluczem jest jednak pozyskanie jak największej liczby klientów i wygenerowanie maksymalnego przychodu przy minimalnych kosztach utrzymania, w tym wydatkach na marketing. To właśnie w tym aspekcie lokalna promocja strony firmowej sprawdza się o wiele lepiej. 

A zatem dlaczego lokalna promocja stron ma sens? Wynika to z faktu, że o wiele szybciej, prościej i taniej działa lokalne pozycjonowanie witryn internetowych w porównaniu do promocji na większą skalę. Tym samym właściciele firm działających lokalnie mogą niewielkim kosztem zwiększyć popularność i widoczność własnej strony internetowej w lokalnych wynikach wyszukiwania. To z kolei szybko przełoży się na wzrost sprzedaży usług lub towarów i wygeneruje odpowiedni zysk. 

Należy podkreślić, że promocja lokalna strony często przekłada się na promocję całego biznesu. Obecność danych teleadresowych wraz z linkami zwrotnymi do firmowej strony w lokalnych mediach czy katalogach NAP wspiera nie tylko wizytówkę Google Maps i zwiększa widoczność strony w lokalnych wynikach wyszukiwania. Powyższe działanie przekłada się również na zwiększenie autorytetu strony w “oczach” wyszukiwarek, dzięki czemu zarówno strona, jak i cały biznes rozwija się globalnie. Można zatem powiedzieć, że lokalne pozycjonowanie to działanie “2w1”, które niewielkim kosztem daje bardzo dobre rezultaty. 

Zacznij od konta Google Moja Firma i wizytówki w Mapach Google 

Aby firma stała się widoczna na Mapach Google i miała szansę na sprawną promocję lokalną, konieczne jest założenie konta w usłudze Google Moja Firma. Trzeba to zrobić pod adresem: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ i warto zaznaczyć, że zarówno rejestracja, jak i korzystanie z tej usługi są całkowicie bezpłatne. W dodatku samo założenie konta zajmuje zaledwie kilka minut i wymaga podania najważniejszych informacji, które z pewnością każdy właściciel swojego biznesu będzie znał. 

Na koniec konieczna jest weryfikacja, dzięki której firma pojawi się zarówno w lokalnych wynikach wyszukiwania, jak i na Mapach Google. Ten proces również nie powinien sprawiać problemów, ponieważ mamy aż 3 metody weryfikacji: telefoniczną, poprzez adres e-mail lub z pomocą wizytówki z kodem weryfikacyjnym. Oczywiście wszystko odbywa się bezpłatnie! 

Nawet mały lokalny biznes powinien mieć stronę internetową 

Obecnie własną stronę internetową posiada większość firm działających lokalnie. Do takich biznesów zaliczają się m.in. restauracje, sklepy detaliczne, zakłady mechaniki samochodowej, galerie handlowe, zakłady fryzjerskie i wiele więcej. Dlaczego nawet mały lokalny biznes powinien dysponować własną stroną internetową? 

Przemawia za tym bardzo wiele korzyści. Pierwsza z nich to możliwość publikacji wielu informacji na temat profilu działalności, zakresu usług, cennika, aktualnych wydarzeń, promocji czy porad w formie wpisów blogowych. Inną korzyścią jest to, że adres strony internetowej widnieje w lokalnej wizytówce Google, a także będzie wyświetlał się w lokalnych wynikach wyszukiwania. Tym samym powiązanie firmowej strony www z usługami Google bardzo korzystnie wpływa na popularność biznesu i przyczynia się do jego szybszego rozwoju. 

Zdarza się jednak, że małe firmy nie dysponują środkami na utrzymanie własnej strony internetowej, albo utworzenie jej nie ma większego sensu. Dla takich biznesów dalej istnieje bezpłatna możliwość założenia wizytówki firmy w usługach Google Moja Firma i Google Maps. To świetna alternatywa, która praktycznie zerowym kosztem pozwala przyciągnąć potencjalnych klientów i zwiększyć popularność brandu na lokalnym rynku. 

Szybkie efekty przyniosą Google Ads i reklamy w social media 

Co zrobić, gdy chcemy dotrzeć do potencjalnych klientów niemal natychmiast? Szybkie rezultaty zapewnią Google Ads i reklamy w mediach społecznościowych. Obecnie narzędzia dla reklamodawców są tak zaawansowane, że pozwalają targetować reklamy do użytkowników przebywających na bardzo wąskim obszarze (w konkretnej dzielnicy, miejscowości, powiecie). To właśnie geograficzne targetowanie reklam jest “asem w rękawie” każdego lokalnego przedsiębiorcy, który chce w krótkim czasie zwiększyć zainteresowanie swoimi usługami bądź produktami. 

Największą zaletą płatnych kampanii reklamowych jest ich natychmiastowy efekt. W zasadzie od razu po uruchomieniu kampanii, użytkownicy otrzymują mniej lub bardziej inwazyjne reklamy, które zachęcają do skorzystania z oferty danej firmy. Odpowiednio zoptymalizowana kampania reklamowa w Google Ads czy w social mediach potrafi bardzo szybko się zwrócić i wygenerować spory zysk. Niestety trzeba uwzględnić to, że konfiguracja narzędzi reklamowych bez choćby podstawowej wiedzy z zakresu marketingu, może okazać się zbyt kłopotliwa. 

Na koniec jeszcze jedna cenna uwaga. Sam ruch pozyskany z płatnych kampanii reklamowych nie zawsze wygeneruje zysk. Jeżeli chcemy zaoferować bardzo wąski zakres usług lub produktów, wtedy ruch ten warto skierować na specjalnie utworzony landing page. Na takiej podstronie serwisu powinny znaleźć się najważniejsze informacje i korzyści dla potencjalnego klienta, przedstawione w wygodnej i przyjemnej dla oka formie. Bezwzględnie trzeba przy tym zadbać, aby landing page był w pełni responsywny, tzn. wyświetlał się prawidłowo na urządzeniach mobilnych i szybko się wczytywał. 

SEO i content marketing w promocji lokalnego biznesu 

Promocja lokalnego biznesu powinna uwzględniać przynajmniej podstawowe działania SEO, dążące do zwiększenia widoczności firmowej strony w wyszukiwarkach internetowych. W przeciwieństwie do wyżej omawianych kampanii płatnych, działania SEO wymagają o wiele więcej czasu, aby dostrzec jakiekolwiek efekty. Niekiedy są to tygodnie, a nawet miesiące. 

Zarówno w lokalnym, jak i globalnym marketingu strony internetowej, podstawą działań SEO jest content marketing. Budowanie treści odgrywa kluczową rolę, ponieważ wszystkie wyszukiwarki chcą prezentować w wynikach wyszukiwania jedynie witryny przedstawiające wysoką wartość merytoryczną. Z tego też powodu inwestycja w treści na stronie jest taka ważna, a w przypadku pozycjonowania lokalnego, powinna dodatkowo uwzględniać frazy o znaczeniu lokalnym. 

Co ciekawe content marketing odnosi się nie tylko do własnego serwisu, ale również stron zewnętrznych, na których umieszczamy informacje i linki do własnej witryny. Dla algorytmów Google i innych wyszukiwarek, największą wartość niosą linki zamieszczone w treści. To właśnie z tego powodu wszelkie artykuły gościnne, powinny być w pełni unikalne i wartościowe dla użytkowników. 

Kiedy inwestycja w działania SEO może się nie zwrócić? Takich sytuacji jest sporo. Dotyczy to m.in. biznesów nastawionych na szybką rotację usług i produktów. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, na wyniki działań SEO trzeba nierzadko czekać tygodniami, a nawet i miesiącami. Jeśli chcemy sprzedać coś jak najszybciej i wiemy, że w okolicy znajdziemy na dany produkt czy usługę popyt, to inwestycja w płatne działania reklamowe okaże się najbardziej skuteczna.  

Inną kwestią jest to, czy dany biznes będzie w stanie przełożyć ruch organiczny na sprzedaż lub czy konkretny asortyment wykazuje jakikolwiek potencjał ruchu. Sprzedając zupełnie nową usługę lub nieznany dotąd produkt, ciężko będzie oczekiwać, że ktokolwiek zacznie tego szukać. Wtedy również płatna kampania reklamowa pozwoli szybciej dotrzeć do potencjalnych klientów i dopiero “oswoić” ich z nowościami na lokalnym rynku. 

Promocja strony w mediach lokalnych 

Jeżeli chcemy pogodzić lokalną promocję strony ze standardowymi działaniami SEO, to inwestycja w lokalne media będzie wpisywać się w ten zakres idealnie. Jak może wyglądać taka współpraca i lokalne promowanie? Niemal zawsze przybiera to formę artykułów sponsorowanych lub gościnnych (obowiązkowo z linkiem do naszej witryny), które poruszają tematykę związaną z profilem działalności firmowej strony lub też bezpośrednio opisują działalność przedsiębiorstwa. Treści takie zamieszczane są na stronach lokalnych mediów, takich jak wydawnictwa gazet, serwisy informacyjne online, stacje radiowe czy telewizyjne. 

Tego typu działania lokalne przekładają się na wzrost widoczności strony zarówno w wyszukiwaniach lokalnych, jak i globalnych. Im więcej stron zewnętrznych linkuje do naszej strony firmowej, tym lepiej będzie ona postrzegana przez algorytmy wyszukiwarek. Ważne jest z kolei to, że nie liczy się sama liczba przychodzących linków, tylko liczba linkujących domen. 

Linkowanie lokalne oprócz wyżej wymienionych korzyści, przekłada się również na zwiększoną widoczność w usłudze Google Maps. To przyczynia się do zwiększenia ruchu organicznego, a w konsekwencji wygenerowania większych zysków.