Lokalne SEO — pozycjonowanie firm w Google Maps

Każdy właściciel restauracji, hotelu, zakładu fryzjerskiego czy innego lokalu usługowego, powinien zainteresować się lokalnym pozycjonowaniem SEO. Dzięki odpowiednim działaniom firma staje się lepiej widoczna zarówno w wyszukiwarce, jak i na mapach Google. Czym jest lokalne SEO i jak rozpocząć ten proces? Właśnie to omówimy w dzisiejszym poradniku. 

Czym lokalne SEO różni się od standardowego pozycjonowania? 

Lokalne SEO to szereg działań zwiększających widoczność witryny w lokalnych wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe, zawierające zazwyczaj nazwę określonego obszaru, np. miasta czy województwa.

Lokalne SEO od pozycjonowania globalnego różni się przede wszystkim tym, że wszystkie działania ukierunkowane są na zwiększenie widoczności strony wyłącznie na konkretnym obszarze (najczęściej na terenie jednej miejscowości). Niemniej jednak, bez względu na to, czy pozycjonujemy stronę lokalnie, czy też globalnie – istnieje wiele wspólnych czynników, które należy wziąć pod uwagę. Do takich zalicza się odpowiednia optymalizacja witryny pod kątem obsługi urządzeń mobilnych,  utrzymanie wysokich współczynników Core Web Vitals (CWV), optymalizacja treści pod ogólne frazy kluczowe czy prędkość wczytywania witryny. 

Główną różnicą w pozycjonowaniu lokalnym jest to, że treści na poszczególnych podstronach serwisu nasycone są frazami lokalnymi. Najczęściej w nagłówkach, tytułach i meta tagach dodaje się nazwę miasta czy innego obszaru, na którym dana firma funkcjonuje. 

Oprócz tego różne mogą być (ale nie muszą) anchory linków zewnętrznych (przychodzących do witryny z innych źródeł), które również zawierają w sobie nazwę konkretnego obszaru. Budowanie zaplecza linkowego offsite (tzw. link building) powinno brać pod uwagę ten aspekt, by maksymalizować efektywność działań.

Geolokalizacja a lokalne wyniki wyszukiwania 

Geolokalizacja użytkownika ma ogromny wpływ na trafność lokalnych wyników wyszukiwania. Dzięki temu algorytmy wyszukiwarek mogą wyświetlać strony lub nazwy firm, które zostały wypozycjonowanie lokalnie i znajdują się możliwie jak najbliżej samego użytkownika. Im bardziej precyzyjna metoda geolokalizacji jest wykorzystywana, tym bardziej trafne wyniki otrzyma użytkownik wyszukiwarki. 

Do najpopularniejszych mechanizmów śledzenia w wyszukiwarkach zalicza się system GPS, który pozwala określić położenie użytkownika z dokładnością do kilku metrów. Ponadto wyszukiwarki mogą określać położenie użytkownika analizując jego połączenie z siecią Wi-Fi lub położenie stacji bazowej, do której zalogowany jest telefon. Oczywiście korzystając z internetu, automatycznie udostępniamy także własny numer IP, który również pozwala na śledzenie lokalizacji użytkownika. 

Kto powinien zainwestować w pozycjonowanie lokalne? 

Z usług lokalnego pozycjonowania w Google Maps powinny w pierwszej kolejności skorzystać lokale usługowe, skupiające się wyłącznie na konkretnym obszarze (bez możliwości świadczenia usług np. poza terenem miasta). Do takich placówek zaliczają się m.in. restauracje, kluby, zakłady SPA, zakłady fryzjerskie, sklepy, punkty serwisowe, warsztaty samochodowe czy komisy. 

Aby mieć pewność, że lokalne SEO zaczyna się sprawdzać, warto mierzyć wyniki lokalnego pozycjonowania. Do jednych z najprostszych metod obliczania zwrotu z inwestycji zalicza się ROI (ang. return on investment). Aby dokonać niezbędnych obliczeń, wystarczy wypracowany zysk netto podzielić przez zainwestowane środki w działania SEO (koszty redagowania tekstów, wdrożenia techniczne, pozyskiwanie linków, itd.). Warto co jakiś czas analizować współczynnik ROI, aby mierzyć stopę zwrotu inwestycji i w razie potrzeby podejmować dalsze działania marketingowe. 

Ważne jest to, aby podczas wymierzania zysków z lokalnych działań SEO, brać pod uwagę wyłącznie sprzedaż pochodzącą z ruchu organicznego (jeśli w tym samym czasie prowadzimy np. kampanie płatne). Trzeba jednak pamiętać, że zwiększenie popularności brandu w sieci, przekłada się nie tylko na ruch organiczny pochodzący bezpośrednio z wyszukiwarek, ale również bezpośrednie wejścia na stronę (użytkownik sam wpisuje adres witryny w polu wyszukiwarki). Ponadto większa świadomość marki w okolicy spowodowana działaniami SEO może przełożyć się na zwiększony ruch w sklepie/obiekcie stacjonarnym.

Co wpływa na pozycjonowanie w Mapach Google 

Aby adres i podstawowe informacje o firmie mogły zacząć pojawiać się w Mapach Google, należy najpierw utworzyć w serwisie Google Maps wizytówkę firmy. Oczywiście to nie wystarczy, ponieważ w grę wchodzą również liczne czynniki rankingowe, które mają wpływ na widoczność firmy. Do takich czynników zalicza się m.in. 

  • w pełni uzupełniona wizytówka firmy, 
  • ilość publikowanych zdjęć, 
  • publikowane newsy, 
  • ilość recenzji użytkowników w Google Maps. 

Im lepiej zadbamy o te czynniki, tym większa szansa na lepszą widoczność firmy na Mapach Google. 

Optymalizacja wizytówki w Google Moja Firma 

Odpowiednio wykonana optymalizacja firmowej wizytówki w usłudze Google Moja firma, przekłada się na widoczność miejsca zarówno na Mapach Google, jak i organicznie w lokalnych wynikach wyszukiwania. Tym samym warto zadbać zarówno o samą wizytówkę, jak i własną stronę internetową, które w dużym stopniu są ze sobą powiązane. 

Pozyskiwanie opinii w Google Maps 

Im więcej pozytywnych opinii na Mapach Google ma dana firma, tym bardziej będzie ona widoczna i promowana w wynikach wyszukiwania. To m.in. z tego powodu większość firm działających lokalnych, przykłada ogromną uwagę na system oceniania przez swoich klientów (jednocześnie zapewniając im jak najlepsze usługi). 

Niestety dosyć często nowo powstałe firmy lub te borykające się z deficytem pozytywnych komentarzy na swój temat, posuwają się do nieczystych praktyk, których celem jest szybki wzrost widoczności na Mapach Google. Do takich działań zalicza się np. masowe dodawanie pozytywnych opinii z nowo utworzonych kont Google czy też nagabywanie przypadkowych znajomych o wystawienie takowych ocen. Niemal zawsze działanie takie jest szybko dostrzegane przez algorytmy Google Maps, a firma osiąga efekt odwrotny do zamierzonego. 

Jeżeli zależy nam na jak najszybszym i bezpiecznym sposobie pozyskania opinii w Mapach Google, to wystarczy, że w subtelny sposób będziemy zachęcać do tego naszych klientów. Niekiedy firmy oferują różnego rodzaju benefity dla swoich klientów, którzy zdecydowali się zostawić w Google Maps obiektywną opinię. 

Własna strona internetowa w pozycjonowaniu lokalnym 

W przypadku pozycjonowania lokalnego nie ma konieczności inwestowania w osobną stronę internetową. Niemniej posiadanie takowej witryny, chociażby w formie prostej wizytówki z opisem działalności i danymi kontaktowymi firmy, znacząco pomaga wyświetlać się wysoko w Google Maps. 

Trzeba jedynie mieć na uwadze, aby strona ta była w nieprzesadny sposób nasycona frazami, które odpowiadają zarówno ofercie firmy, jak i obszarze jej działania. Frazy te powinny znaleźć się w najistotniejszych elementach witryny, takich jak meta tagi, tytuły i nagłówki czy nazwy alternatywne obrazków. 

Katalogi NAP oraz lokalne linki 

Link building odgrywa kluczowe znaczenie zarówno w przypadku pozycjonowania lokalnego, jak i globalnego. Jeżeli jednak firma ukierunkowana jest na działalność lokalną, wtedy powinna skupić się na pozyskaniu linków zwrotnych z “najbliższej okolicy”. Będą to m.in. lokalne portale informacyjne czy strony partnerów działających w obrębie tego samego rejonu. 

Warto wziąć pod uwagę wpisy w tzw. katalogach NAP (ang. Name, Address, Phone). Katalogi te przypominają tradycyjne wizytówki firm, ale w formie elektronicznej. W katalogu NAP możemy umieścić takie informacje jak nazwę firmy, jej adres, profil działalności, dane kontaktowe, krótki opis oraz co bardzo ważne – adres URL witryny. Korzystanie z katalogów NAP może długoterminowo dać bardzo wymierne korzyści – niezależnie od przyjętej strategii SEO. Dobrą wiadomością jest to, że jednorazowy wpis do katalogu NAP kosztuje kilkakrotnie mniej, niż zamówienie rozbudowanego artykułu sponsorowanego (ważne, jeżeli firma nie ma zbyt wiele środków finansowych na działania marketingowe). 

Oczywiście najcenniejsze są wpisy i wzmianki o firmie, które zawierają w sobie link zwrotny do witryny. Wtedy zarówno roboty wyszukiwarek, jak i użytkownicy zyskują możliwość szybkiej nawigacji. Niemniej bardzo ważna jest również sama nazwa firmy, czyli jej brand. Im częściej wspominana będzie firma w różnych zewnętrznych tekstach, tym lepsze będzie jej postrzeganie przez użytkowników i algorytmy wyszukiwarek (w tym Google Maps).