Pozycjonowanie wizytówek Google — podstawy w 7 krokach

Wizytówka Google Maps to praktycznie nierozłączna część wszystkich lokalnych biznesów działających stacjonarnie i online na bardzo wąskim obszarze. Obecność nazwy (brandu), danych adresowych i kontaktowych firmy na Mapach Google pozwala łatwo pozyskać nowych klientów. Jak założyć konto w usłudze Google Moja Firma i w jaki sposób ją pozycjonować? Omówimy to w dzisiejszym poradniku.

Załóż konto Google Moja Firma 

Pierwszym krokiem jest oczywiście założenie konta w usłudze Google Moja Firma. Warto dodać, że jest to całkowicie bezpłatne i zajmuje dosłownie kilka minut. Najpierw jednak musimy posiadać zarejestrowane konto Google – prywatne lub firmowe (bez znaczenia). Następnie już po zalogowaniu do głównego konta Google, przechodzimy do usługi Profil Firmy (pod adresem: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/) i tam uzupełniamy wszelkie informacje na temat naszej działalności. 

Podajemy takie informacje jak nazwa firmy, lokalizacja placówki lub placówek, kategorię działalności i dane kontaktowe, które chcemy wyświetlać użytkownikom. Na koniec pozostaje nam zweryfikować naszą firmę. Dzięki temu uzyskamy gwarancję, że nikt inny nie zacznie podszywać się pod naszą działalność. Weryfikację można przeprowadzić na 3 sposoby: telefonicznie, poprzez adres e-mail lub odebranie wizytówki z kodem weryfikacyjnym, która wysyłana jest tradycyjną pocztą. 

Uwaga! Weryfikacja firmy jest niezbędna, aby stała się ona widoczna na Mapach Google. 

Uzupełnij wszystkie dane ​​wizytówkę Google Maps 

Im więcej szczegółowych informacji znajdzie się na wizytówce Google Maps i Moja Firma, tym lepszą widoczność i rozpoznawalność będzie miała Twoja działalność. Trzeba również dodać, że swoją firmę możesz dodać bezpośrednio na mapach Google. Wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy w konkretną lokalizację i z rozwijanego menu wybrać opcję: “Dodaj swoją firmę”. 

Warto oprócz wyżej wspomnianych danych w Google Moja Firma, uzupełnić profil w Google Maps o godziny otwarcia, sposób dostawy towarów (odbiór osobisty) czy udogodnienia dla klientów (np. obecność parkingu dla osób niepełnosprawnych). 

Umieść dane adresowe w innych miejscach w internecie 

Dobrą praktyką jest umieszczanie informacji kontaktowych dla firmy w różnych miejscach w internecie. Jest to część tzw. pozycjonowania lokalnego, które przekłada się na zwiększoną widoczność w wyszukiwarce. W jakich miejscach warto umieszczać informacje kontaktowe i odnośniki do swojej firmy? Będą to przede wszystkim witryny już działające lokalnie oraz różnego rodzaju katalogi teleadresowe firm, tzw. katalogi NAP (ang. Name, Address, Phone).  

Ważne jest to, aby w każdym przypadku zadbać o unikalny opis firmy, tak aby treści na zewnętrznych podstronach nie duplikowały się. Zwiększa to wiarygodność i jakość takich podstron, co przekłada się na lepsze postrzeganie wizytówki firmy przez użytkowników i jej widoczność zarówno na Mapach Google, jak i w samej wyszukiwarce. 

Dodaj nadprogramowe treści 

Zarówno użytkownicy, jak i algorytmy w usłudze Google Moja Firma i Mapy Google docenią regularne dodawanie nadprogramowych treści, takich jak zdjęcia (nawet w technice 3D) czy aktualizacje na temat wydarzeń w firmie. Zdjęcia w usłudze Google Moja Firma dodatkowo zwiększają atrakcyjność miejsca i mogą często ułatwić dotarcie klientów do placówki. 

Zachęć klientów do zostawiania opinii 

Opinie na Mapach Google to bardzo ważny i praktycznie nierozerwalny element strategii marketingowej, który przekłada się na zwiększony ruch, zaufanie i konkurencyjność usług danego przedsiębiorstwa. Jakość i ilość opinii brana jest pod uwagę nie tylko przez potencjalnych klientów, ale również algorytmy usługi Google Maps. Im więcej pozytywnych opinii otrzymuje firma, tym lepsza będzie jej widoczność i pozycja w lokalnym rankingu wyszukiwarki. 

Trzeba jednak pamiętać o tym, aby opinie pozostawiane przez klientów były w 100% rzetelne, naturalne i dobrowolne. Jakiekolwiek manipulacje w tym zakresie mogą przynieść wręcz odwrotny skutek do zamierzonego. Algorytmy usługi Google Maps potrafią bardzo szybko wychwycić wszelkie próby oszustwa, takie jak masowe dodawania opinii z tego samego miejsca (adresu IP) lub przez świeżo założone konta w usłudze Google. 

Zadbaj o synergię ze stroną internetową 

O ile do pozycjonowania wizytówki Google nie trzeba posiadać własnej strony internetowej, tak jej posiadanie przyniesie jeszcze lepszy rezultat. Przede wszystkim na wizytówce Google znajduje się hiperłącze prowadzące do strony internetowej Twojego przedsiębiorstwa. Tym samym użytkownicy zyskują łatwy i szybki dostęp do niezbędnych informacji, tuż po odnalezieniu Twojej firmy na Mapach Google. 

Oprócz tego zadbaj, aby na stronie internetowej firmy znalazły się czytelne dane kontaktowe, takie same, jak te opublikowane w usłudze Google Moja Firma. Dzięki temu zarówno strona www przedsiębiorstwa, jak i lokalna wizytówka Twojej firmy w usłudze Google staną się lepiej widoczne na wielu poziomach wyszukiwarki. 

Pozyskuj lokalne linki i wzmianki o twojej firmie 

Wraz z rozwojem firmy, lokalna strategia marketingowa powinna obejmować wzmianki i linki przychodzące do Twojej strony. Idealnie, gdyby były one zamieszczone w pierwszej kolejności na portalach lokalnych, takich jak serwisy informacyjne danego miasta czy powiatu. Dzięki temu wzrośnie widoczność Twojej witryny nie tylko lokalnie, ale i na frazy globalne. Oprócz tego publikacje gościnne zamieszczone w serwisach z dużym ruchem użytkowników, często są cennym źródłem użytkowników, którzy przejdą na Twoją stronę www poprzez zawarty w publikacji link. 

Pamiętaj, że regularne pozyskiwanie linków przychodzących do strony internetowej Twojej firmy to jeden z najważniejszych elementów długofalowej strategii marketingowej. Jakość oraz ilość domen linkujących do Twojej strony, przekłada się na jej widoczność w wynikach wyszukiwania – zarówno lokalnych, jak i globalnych.