Wizytówki NAP – jak działają katalogi SEO?

Strategia marketingowa rozwoju każdej, firmowej strony internetowej, powinna uwzględniać budowanie cennego dla wyszukiwarek internetowych zaplecza. Należy przez to rozumieć publikowanie informacji na temat firmy, na zewnętrznych serwisach internetowych. Do takich miejsc należą specjalne katalogi firm, znane jako wizytówki NAP. Co daje posiadanie wizytówek NAP i jak wybrać dobry katalog na nasze zaplecze? Na te i inne pytania, odpowiemy w dzisiejszym artykule. 

Czym są wizytówki NAP? 

Wizytówki NAP (ang. Name, Address, Phone) to praktycznie rzecz biorąc internetowe wizytówki firmy, które skupiają najważniejsze informacje i dane kontaktowe danego przedsiębiorstwa. W większości przypadków pozwalają szybko uzyskać niezbędną wiedzę na temat profilu działalności firmy, skontaktować się z działem handlowym lub marketingowym, a także poznać numery identyfikujące działalność gospodarczą (NIP, REGON, KRS). 

Najczęściej spotykane elementy wizytówek NAP to: 

  • Nazwa firmy; 
  • Numer telefonu; 
  • Adres (lokalizacja) siedziby; 
  • Adres www firmowej strony internetowej; 
  • Adres e-mail. 

Oprócz powyższych, katalogi czy też wizytówki NAP często pozwalają na wgranie unikalnego logo, wprowadzenie krótkiego opisu dotyczącego profilu działalności firmy lub innych, ważnych dla potencjalnych klientów informacji (np. godzin otwarcia). 

Jak obecność w katalogach może wspomóc pozycjonowanie? 

Obecność danych naszej witryny w wizytówkach NAP jest korzystna z wielu powodów. Przede wszystkim jest to potrzebne w początkowej fazie rozwoju witryny, kiedy jej adres URL nie został jeszcze zindeksowany i nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Ponadto katalogi firm mają korzystny wpływ na pozycjonowanie lokalne, z uwagi na znajdujące się tam dane teleadresowe. 

Osoby bardziej doświadczone w marketingu mogą sobie zadawać pytanie: czy katalogi NAP wspierają pozycjonowanie globalne? W końcu najczęściej za dodanie firmy do bazy NAP trzeba zapłacić od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych. Niestety jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie ma. Możemy zapłacić niewiele i zyskać bardzo dużo, albo wydać ogromne środki z budżetu, nie osiągając praktycznie nic. Wszystko bowiem zależy od jakości danego katalogu NAP, co bezpośrednio przekłada się na przyszłe rezultaty. 

Czy wszystkie katalogi NAP są równie wartościowe? 

Czym kierować się przy wyborze wizytówki NAP dla swojej firmy? Przede wszystkim będzie to rozpoznawalność katalogu na rynku i w wyszukiwarkach internetowych. Dobry katalog weryfikuje na różne sposoby każdą, nowo opublikowaną wizytówkę. Struktura samego katalogu powinna być dla nas przejrzysta, podobnie jak zasady publikacji i modyfikacji firmowych danych.  

Wiele więcej na temat danego katalogu NAP powiedzą nam specjalne narzędzia SEO, takie jak Semrush czy AHREFS. Sprawdzimy w nich m.in. siłę domeny, jej własne zaplecze, a także estymowany ruch organiczny. 

Na co uważać przy wyborze wizytówki NAP dla swojej firmy? Zwróćmy uwagę na to, czy strona posiada szyfrowane połączenie SSL (symbol kłódki na pasku adresu i adres rozpoczynający się od https://), jak przebiega proces dodawania i weryfikacji podanych danych, a także czy system ewentualnych płatności obejmuje publikację bezterminową (może okazać się, że po okresie 12 miesięcy opłatę trzeba będzie ponowić). Ponadto dobrze jest “przeklikać się” przez serwis i sprawdzić, czy nie zawiera on dziwnych linków wychodzących do zagranicznych stron internetowych. 

Nie trzeba chyba dodawać, że każdy szanujący się katalog firm udostępnia swoje dane rejestrowe (adres firmy, NIP, itp.) w czytelny i prosty sposób. Jeżeli nie wiemy, kto odpowiada za cały serwis i do kogo zwrócić się w przypadku wątpliwości – zrezygnujemy z rejestracji konta. 

Jak zrobić dobrą wizytówkę NAP? 

  • Podaj wszystkie informacje geolokalizacyjne oraz teleadresowe swojej firmy (im będą dokładniejsze, tym lepiej wpłynie to na wiarygodność Twojej firmy). 
  • Stwórz unikalny opis swojej firmy i spróbuj zachęcić potencjalnych klientów do kontaktu. 
  • Zapamiętaj dane logowania, tak aby w razie potrzeby móc szybko zmienić informacje w swojej wizytówce. 
  • Nie korzystaj z opcji szybkiego dodawania wizytówki bez logowania. Zawsze zarejestruj własne konto użytkownika, dzięki czemu zyskasz możliwość szybkiej i bezproblemowej modyfikacji pozostawionych danych. 

Aktualizowanie wizytówek NAP 

Informacje zawarte w wizytówkach NAP wymagają niekiedy aktualizacji. Dzieje się tak wtedy, gdy np. zmieniła się lokalizacja firmy lub dane kontaktowe (np. numer telefonu). Niemal zawsze aby dokonać modyfikacji, musimy zalogować się do serwisu z naszą wizytówką. Z tego też powodu, warto zadbać o to, aby podany przy rejestracji konta adres e-mail był cały czas aktualny. Jeśli zapomnimy hasła dostępu, z pomocą szybkiej wiadomości e-mail możemy zresetować i nadać nowe hasło do logowania. 

Dobrą praktyką jest także utworzenie spisu wszystkich katalogów NAP, w których posiadamy wizytówkę swojej firmy. Dzięki temu zyskamy pewność, że wszelkich zmian dokonamy we wszystkich opublikowanych przez nas wizytówkach. To bardzo ważne, aby informacje o firmie znajdujące się w internecie były w jak największym stopniu ze sobą spójne. 

Katalogi NAP — lista 

Lista najpopularniejszych katalogów NAP (agregatorów danych firmowych): 

  • Google Maps 
  • zumi.pl 
  • targeo.pl 
  • panoramafirm.pl 
  • yellowpages.pl 
  • odi.pl 
  • misterwhat.pl 
  • msp.money.pl/baza-firm 
  • baza-firm.com.pl 
  • cylex.pl 

Oczywiście takich miejsc jest o wiele więcej i z pomocą dowolnej wyszukiwarki internetowej, katalogów firm znajdziemy dosłownie setki. Pamiętajmy, jednak, aby zawsze zwracać uwagę na jakość i renomę serwisu. Publikacja informacji o naszej firmie w niepewnym serwisie, może nam wręcz zaszkodzić, a w dodatku za taką usługę, będziemy musieli najczęściej zapłacić. Złotą zasadą w przypadku budowania zaplecza dla strony internetowej swojej firmy jest to, aby inwestować nie w ilość, ale jakość linków zwrotnych prowadzących z innych miejsc w sieci. Ta reguła pozostaje niezmienna już od wielu lat i nic nie zapowiada, aby miało się to wkrótce zmienić.