Wyszukiwanie lokalne — jak Google bierze pod uwagę lokalizację?

Wyszukiwanie lokalne pozwala szybko znaleźć stronę internetową firmy, która świadczy swoje usługi na niewielkim obszarze – najczęściej w obrębie konkretnego miasta lub województwa. Aby wyniki wyszukiwania były jak najbardziej trafne po wpisaniu interesującego nas hasła, wyszukiwarka musi wykorzystać usługi geolokalizacji o różnym stopniu precyzji, czyli namierzanie pozycji użytkownika.

Czym jest geolokalizacja w Google i w jakich sytuacjach się przydaje? Właśnie te kwestie omówimy w dzisiejszym poradniku! 

Wyszukiwanie lokalne i semantyczne 

Na samym początku trzeba wyjaśnić sobie, czym jest wyszukiwanie lokalne i semantyczne. O wyszukiwaniu lokalnym mówimy wtedy, gdy wyszukiwarka Google wykorzystuje różne sposoby namierzania lokalizacji użytkownika, w celu prezentacji jak najbardziej trafnych wyników. Dzięki wyszukiwaniu lokalnym jesteśmy w stanie szybko zlokalizować najbliższe firmy i obiekty usługowe, takie jak restauracje, sklepy, zakłady fryzjerskie czy hotele. 

Google, aby określić lokalizację użytkownika, opiera się na informacjach takich jak adres IP urządzenia, położenie bazowej stacji przekaźnikowej (BTS), z którą łączy się telefon, dostępne sieci Wi-Fi oraz system położenia GPS.

Z kolei wyszukiwanie semantyczne wymaga od algorytmów wyszukiwarki nieco większego zaangażowania. Poprzez wyszukiwanie semantyczne należy rozumieć dostosowanie wyników wyszukiwania do konkretnych intencji użytkownika. Idealnym przykładem są tzw. fragmenty podpowiedzi Google, które mogą przedstawiać m.in. definicje konkretnych pojęć, ceny połączeń lotniczych czy kursy walut. Zapytania semantyczne mogą przybierać wiele form – od pojedynczych fraz, po bardziej rozbudowane słowa kluczowe. Na przykład po wpisaniu: “samolot Kraków Gdańsk” w wynikach wyszukiwania otrzymamy rozpiskę połączeń, wraz z czasem i kosztami przelotu. 

Jak działa geolokalizacja? 

Geolokalizacja to nic innego, jak mechanizm umożliwiający określenie położenia użytkownika na powierzchni Ziemi. W przypadku wyszukiwarki Google, będą to informacje o użytkowniku, który wpisuje hasło w pole wyszukiwania. Geolokalizacja pozwala trafniej dobierać wyniki wyszukiwania w oparciu o strony internetowe pozycjonowane lokalnie. Zasada jest bardzo prosta – im więcej informacji na temat naszego położenia udostępniamy wyszukiwarce Google, tym trafniejsze wyniki otrzymujemy. 

Trzeba bowiem pamiętać, że precyzja w określaniu położenia użytkownika uzależniona jest od systemu informacji, z którego korzysta silnik wyszukiwarki. Przykładowo system GPS należy do najbardziej precyzyjnych sposobów namierzania (do kilku metrów), podczas gdy informacja o stacji BTS, do której zalogowany jest użytkownik, pozwoli co najwyżej wytyczyć obszar przebywania użytkownika o średnicy kilkuset metrów. 

Jakie informacje bierze pod uwagę Google przy geolokalizacji? 

  • dane z systemu GPS; 
  • adres IP urządzenia; 
  • położenie bazowej stacji przekaźnikowej BTS; 
  • sieć Wi-Fi. 

Lokalizacja w Google a prywatność 

Niestety zarówno w naturze, jak i w technologii nie ma rozwiązań idealnych. To samo można powiedzieć o usługach geolokalizacyjnych, które świadczą wyszukiwarki internetowe, takie jak Google. Z jednej strony dzięki udostępnianiu naszej lokalizacji zyskujemy dostęp do bardzo trafnych wyników wyszukiwania lokalnego, ale z drugiej strony wszystkie te informacje są w pewien sposób przetwarzane i przechowywane w systemach wyszukiwarek. 

Dla przeciętnego użytkownika nie wnosi to nic nowego, ponieważ informacje te nie są dalej udostępniane, aczkolwiek niekiedy z wielu osobistych czy też zawodowych powodów, gromadzenie gdziekolwiek informacji o naszym aktualnym i historycznym położeniu, jest nam mocno nie na rękę. 

Dobrą wiadomością jest to, że w prosty sposób możemy znacznie ograniczyć dostęp do informacji geolokalizacyjnych algorytmom wyszukiwarek. Najprościej zrobić to poprzez wyłączenie usługi lokalizacji GPS na telefonie. Dodatkowo możemy zrezygnować z połączenia z siecią Wi-Fi. Niestety z racji tego, że telefon służy do komunikowania się, musimy być stale zalogowani do sieci komórkowej (wyjątkiem jest tryb samolotowy, który całkowicie odcina telefon od jakichkolwiek sygnałów z zewnątrz). Również naszego adresu IP nie jesteśmy w stanie ukryć, co może w pewien sposób ujawnić naszą lokalizację.

Historia twojej lokalizacji w Google 

Wszyscy użytkownicy posiadający konto w usłudze Google, mogą korzystać z historii lokalizacji. Usługa ta ma wiele zalet, ponieważ dzięki temu użytkownik otrzymuje spersonalizowane mapy, podpowiedzi co do odwiedzanych miejsc czy też informacje o aktualnym natężeniu ruchu drogowego w okolicy. Dlaczego napisaliśmy, że użytkownicy “mogą” skorzystać z tej usługi? Ponieważ domyślnie jest ona nieaktywna. Jej aktywacja jest całkowicie bezpłatna i w każdej chwili możemy z tej usługi zrezygnować. 

Wszystkie niezbędne informacje na temat usług geolokalizacyjnych znajdują się w sekcji: “Zarządzanie aktywnością” na koncie Google (tam też aktywujemy lub wyłączamy usługę historii lokalizacji). Z kolei historię lokalizacji sprawdzimy na Osi czasu, która jest elementem Map Google.