Weryfikacja Google Moja Firma — procedura
Zarówno utworzenie nowej wizytówki w usłudze Google Moja Firma, jak i aktualizacja informacji na temat firmy w już aktywnej wizytówce, wymagają weryfikacji konta. Jak przebiega weryfikacja firmy w Google Moja Firma i na jakie sposoby możemy to zrobić? Sprawdź nasz dzisiejszy poradnik.
Jak zgłosić firmę do weryfikacji w Google Maps?
Zanim przystąpimy do weryfikacji wizytówki w usłudze Google Maps, musimy utworzyć profil swojej firmy w Google lub zgłosić do niego prawo własności bezpośrednio na Mapach Google. Dopiero wtedy możemy przejść do procesu weryfikacji, który składa się z kilku kroków.
Aby zgłosić swoją firmę do weryfikacji w Google Maps należy:
- Dodać profil firmy lub zgłosić prawa własności do niej.
- Wybrać jedną z kilku dostępnych metod weryfikacji:
- Telefon lub SMS
- Nagrywanie filmu
- Rozmowa wideo na żywo
- Kartka pocztowa
- Poczekać na weryfikację zgłoszenia (czas oczekiwania różni się w zależności od wybranej metody)
- Jeśli wizytówka zostanie zweryfikowana, zostanie wysłane powiadomienie do nowego właściciela. W przeciwnym wypadku, należy przeprowadzić ponowną weryfikację z wykorzystaniem innej metody.
Metody potwierdzania tożsamości na Mapach Google
Obecnie Google oddaje do dyspozycji kilka metod potwierdzania tożsamości w Mapach Google. Właściciele firm mogą zatem wybrać najdogodniejszą dla siebie formę weryfikacji. Trzeba jednak mieć na uwadze, że niekiedy może być wymagane użycie kilku metod w celu potwierdzenia tożsamości. Konieczność ta podyktowana jest wieloma czynnikami, a dostępne formy weryfikacji mogą różnić się w zależności od kategorii działalności, informacji publicznych, liczby zgłoszeń czy regionu operowania.
Na czym polega weryfikacja za pomocą SMS-a, telefonu lub e-maila?
Weryfikacja za pomocą wiadomości SMS, e-mail lub rozmowy telefonicznej przebiega najszybciej. Niestety, nie zawsze właściciele firm będą mogli skorzystać z powyższych metod i w praktyce pojawiają się one bardzo rzadko. Jak wygląda weryfikacja tymi sposobami?
W przypadku weryfikacji SMS, wystarczy odebrać wiadomość tekstową z kodem weryfikacyjnym. Otrzymany kod należy wpisać w panelu zarządzającym wizytówką Google. Ta metoda weryfikacji dostępna jest najczęściej w przypadku wizytówek, które już od dłuższego czasu funkcjonują w Mapach Google. System na podstawie zgromadzonych publicznie informacji może wtedy jasno przypisać konkretny numer telefonu do danej firmy. Niestety ta forma weryfikacji, pomimo szybkości działania, dostępna jest dosyć rzadko.
Równie rzadko spotykaną, ale wygodną formą weryfikacji jest rozmowa telefoniczna. Polega na tym, że na wskazany numer telefonu dzwoni automat, który podaje kod weryfikacyjny, do wpisania w profilu firmy – oczywiście komunikat przedstawiany jest w języku polskim. Należy przy tym pamiętać, aby przed wykonaniem rozmowy przygotować sobie coś do pisania.
Kolejną, szybką formą weryfikacji wizytówki jest weryfikacja przez e-mail. Polega ona na tym, że na firmowy adres e-mail wysyłana jest specjalna wiadomość z kodem potwierdzającym. Niestety opcja ta również dostępna jest bardzo rzadko.
Jak nagrać film weryfikacyjny dla Google?
Nowością i jednocześnie bardzo ciekawą formą weryfikacji firmy w Google, jest wysłanie materiału filmowego. W praktyce wystarczy, że właściciel zamieści na filmie lokalizację firmy, jej wnętrze – w tym służbowe pomieszczenia oraz sprzęt, a także swój wizerunek. Dzięki temu osoba weryfikująca zgłoszenie nie będzie miała wątpliwości, że faktycznie ma do czynienia w właścicielem przedsiębiorstwa.
Jak wysłać film weryfikacyjny?
- Otwórz profil swojej firmy na urządzeniu mobilnym.
- Wybierz opcję “Weryfikacja” i dalej “Nagraj film”.
- Rozpocznij nagrywanie filmu i postępuj zgodnie ze wskazówkami.
- Po wszystkim kliknij na “Zatrzymaj film” i prześlij go celem weryfikacji.
Jeśli proces weryfikacji poprzez film został rozpoczęty na komputerze stacjonarnym, wtedy całość można ukończyć skanując kod QR telefonem (w domyśle komputerem stacjonarnym nie można nagrywać filmów, a zatem opcja weryfikacji za pomocą filmu dostępna jest wyłącznie na urządzenia mobilne).
Co musi znaleźć się w filmie weryfikacyjnym?
- Aktualna lokalizacja (np. nazwa firmy, obszar wokół firmy)
- Wnętrze firmy lub jej wyposażenie (np. półki w sklepie, materiały marketingowe).
- Dowód zarządzania firmą (np. korzystanie ze służbowego sprzętu, obsługa punktu sprzedaży).
Po wysłaniu materiału filmowego, proces weryfikacji powinien zakończyć się w ciągu 5 dni roboczych. Wtedy też właściciel firmy otrzyma stosowne powiadomienie.
Uwaga! Przesłany materiał filmowy można w każdej chwili usunąć. Aby to zrobić, należy otworzyć profil swojej firmy, kliknąć w prawym górnym roku na menu (trzy pionowe kropki) i wybrać “Więcej”. Dalej przejść do ustawień zaawansowanych, przesłanych filmów i tam wybrać opcję usuwania.
Co zrobić, aby zweryfikować profil przez pocztówkę z PIN-em?
Weryfikacja przy pomocy pocztówki z PIN-em jest zdecydowanie najbardziej skuteczna i najczęściej preferowana przez Google. Niestety potwierdzenie tożsamości w ten sposób zajmuje najwięcej czasu.
Sam przebieg weryfikacji poprzez pocztówkę z PIN-em jest bardzo prosty. Na wskazany w wizytówce Google adres firmy, wysyłana jest zaklejona pocztówka zawierająca 5-cyfrowy kod weryfikacyjny. Z uwagi na fakt, że wysyłka realizowana jest zwykłym listem i pocztą tradycyjną, wiadomość może dotrzeć pod wskazany adres nawet po kilkunastu dniach (wg Google czas ten wynosi do 14 dni).
Uwaga! Podczas oczekiwania na kartkę pocztową z PIN-em, nie wolno zmieniać nazwy, adresu ani kategorii firmy, a także prosić o ponowne wysłanie kartki. W przypadku zmiany tych danych lub prośby o ponowną wysyłkę listu, stary kod weryfikacyjny utraci ważność. Ponadto sam PIN weryfikacyjny wygasa po 30 dniach.
Ile trwa weryfikacja wizytówki Google?
Czas potrzebny na weryfikację wizytówki Google, różni się w zależności od wybranej metody potwierdzenia tożsamości:
- SMS, telefon, e-mail – weryfikacja przeprowadzana jest niemal natychmiast
- Weryfikacja za pomocą filmu – sprawdzenie trwa do 5 dni roboczych.
- Weryfikacja za pomocą wizytówki – czas oczekiwania na list może wynieść do 14 dni.
W przypadku najszybszych sposobów, czyli SMS, telefon lub e-mail, za przebieg procesu weryfikacji odpowiada automatyczne oprogramowanie. Z tego powodu potwierdzenie tożsamości odbywa się praktycznie natychmiast. W innych przypadkach weryfikacja przeprowadzana jest ręcznie – przez pracowników Google w przypadku weryfikacji filmowej lub zależnie od usług zewnętrznego operatora pocztowego w przypadku weryfikacji przez pocztówkę z PIN-em.
Jak przyspieszyć weryfikację wizytówki Google?
Jeżeli zależy nam na jak najszybszej weryfikacji wizytówki, a możliwość wykonania tej czynności poprzez SMS, telefon lub e-mail jest niedostępna, możemy skorzystać z opcji natychmiastowej weryfikacji wizytówki dzięki usłudze Google Search Console (GSC). Jak to zrobić?
W zasadzie mamy dwie opcje do wyboru, w zależności od tego, czy już wcześniej mieliśmy zweryfikowaną stronę internetową firmy w usłudze Google Search Console:
- Strona zweryfikowana w GSC – jeśli strona firmy została już zweryfikowana w usłudze Google Search Console, wtedy możemy od razu przystąpić do edycji danych na swojej wizytówce.
- Strona niezweryfikowana w GSC – jeśli zweryfikujemy stronę dopiero po utworzeniu konta firmowego lub zgłoszeniu praw własności do firmy, wtedy musimy kliknąć przycisk “Weryfikacja”. Dopiero wtedy zyskujemy możliwość edycji danych na swojej wizytówce.
Jak odzyskać dostęp do wizytówki Google Maps poprzez ponowną weryfikację
Jeżeli zweryfikowana wcześniej wizytówka firmy znalazła się w rękach niepowołanej do tego celu osoby, możemy łatwo ją odzyskać. Jak to zrobić?
- Wchodzimy do panelu Google Moja Firma
- Logujemy się na konto, z którego chcemy zarządzać wizytówką.
- Wpisujemy nazwę swojej firmy.
- Wybieramy opcję udostępnienia swoich danych osobie zarządzającej firmą.
- Po uzupełnieniu informacji, wybieramy poziom dostępu „Własność” i klikamy na “Wyślij”
- Jeżeli obecny właściciel odrzuci naszą prośbę lub nie odpowie w ogóle, wtedy musimy ponownie przejść cały proces weryfikacji, tak jak w przypadku zakładania nowej wizytówki.
Jak odzyskać dostęp do wizytówki Google Moja Firma wygenerowanej automatycznie?
Jeżeli wizytówka firmy została wygenerowana automatycznie, wtedy jak najbardziej przysługuje nam prawo, aby uzyskać nad nią kontrolę i stać się jej zweryfikowanym właścicielem. Jak to zrobić? Wystarczy w usłudze Mapy Google kliknąć na wybraną firmę, a następnie w informacjach o niej kliknąć w opcję: “Jesteś właścicielem firmy?”. Dalej system szybko poprowadzi nas przez cały proces weryfikacji, który już opisywaliśmy na początku artykułu.