Reklama restauracji — przykłady działań online

Szalejąca inflacja, podwyżki cen gazu i energii elektrycznej sprawiają, że prowadzenie restauracji staje się z miesiąca na miesiąc coraz trudniejszym zadaniem. Między innymi z tego względu warto zainwestować w różnorodne formy promocji biznesu, począwszy od podstawowych działań w internecie, które często są całkowicie bezpłatne. O jakich formach reklamy mowa? 

Reklama restauracji w Google Maps 

Fundamentem każdego biznesu – w tym restauracji, powinna być wizytówka w usłudze Google Maps. Oprócz tego, że jest to całkowicie darmowa forma reklamy, to w dodatku przynosi wielopoziomowe korzyści. 

Najważniejszą cechą jest ogólnoświatowy zasięg wizytówki, którą można wyszukać z dowolnego miejsca na świecie. Tym samym klienci mogą być pozyskiwani nie tylko poprzez pozycjonowanie lokalne, ale i globalne. Zarówno lokalni mieszkańcy, jak i zagraniczni turyści planujący swój pobyt mogą szybko zlokalizować restaurację i poznać jej ofertę. 

Kolejna istotna kwestia to bardzo dobra widoczność biznesu w usłudze Google. Wizytówka restauracji wyświetla się nie tylko na mapach Google, ale również w wyszukiwarce. Wystarczy, że użytkownik wpisze hasło branżowe, nazwę marki czy nawet rodzaj serwowanego jedzenia. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że im większa będzie lokalna konkurencja, tym więcej uwagi należy poświęcić firmowej wizytówce, dbając o aktualne informacje, zdjęcia i jak największą liczbę pozytywnych opinii klientów. 

Google udostępnia swoim biznesowym użytkownikom jeszcze jedną funkcję: płatne kampanie reklamowe. Dzięki nim firmy takie jak restauracje mogą w prosty i skuteczny sposób trafiać swoimi reklamami do ściśle określonych grup odbiorców. Reklama w Google Maps umożliwia także dokładne wyznaczenie obszaru na mapie objętego działaniami promocyjnymi. Tym samym restauracje mogą przyciągać swoich klientów przebywających wyłącznie w najbliższej okolicy lokalu. 

Poniżej przykład wizytówki lokalu restauracyjnego w usłudze Google Maps. Dobrze widoczne są dane teleadresowe, zdjęcia, a także oceny i opinie klientów. 

Profile w social media 

Praktycznie każda restauracja obecna na rynku, posiada własny profil w co najmniej jednym serwisie społecznościowym. Nie dzieje się to bez przyczyny, ponieważ social media oferują w dzisiejszych czasach całkiem spore możliwości promocji dla biznesu. 

Za pośrednictwem mediów społecznościowych, restauracje mogą informować nie tylko swoich fanów, ale także innych użytkowników o aktualnych wydarzeniach i nowościach. Większość restauracji regularnie publikuje na swoim profilu zdjęcia lokalu i oferowanych dań. Użytkownicy mogą dzięki temu jeszcze lepiej zapoznać się z ofertą restauracji i dokonać trafnego wyboru. Najważniejszy z tego wszystkiego jest fakt, że prowadzenie firmowego profilu w mediach społecznościowych jest całkowicie bezpłatne. 

Nie oznacza to jednak, że restauracje nie mogą korzystać z płatnych kampanii reklamowych, które jak najbardziej są dostępne w niemal każdym serwisie społecznościowym. Reklamy w social mediach pozwalają dotrzeć do ściśle określonej grupy odbiorców, co w przypadku restauracji będzie doskonałym rozwiązaniem. Właściciele tego typu lokali mogą kierować reklamy do osób w określonym przedziale wiekowym, zainteresowanych gastronomią i przebywających na konkretnym obszarze – np. w obrębie jednego miasta czy dzielnicy. 

Poniżej przykład firmowego profilu restauracji w popularnym serwisie społecznościowym. Widoczne są podstawowe dane kontaktowe, a także możliwość nawiązania szybkiego kontaktu z administratorem wizytówki. 

Własna strona internetowa 

Niekiedy restauratorzy decydują się na założenie firmowej strony internetowej swojego lokalu. Już na wstępie trzeba zaznaczyć, że nie jest to rozwiązanie darmowe i wymaga zarówno jednorazowej inwestycji początkowej, jak i opłacania miesięcznego lub rocznego abonamentu. Niemniej w zamian za to właściciel restauracji otrzymuje praktycznie nieograniczone możliwości promowania swojego biznesu. 

Na stronie internetowej restauracji mogą znajdować się takie informacje jak dane teleadresowe lokalu, aktualne menu wraz z cennikiem, obowiązujące promocje, kompleksowa oferta dla firm i osób indywidualnych, informacje o bieżących wydarzeniach, a także autorski blog o tematyce gastronomicznej. Im bardziej rozbudowana będzie witryna restauracji, tym większy ruch użytkowników może wygenerować. A jak wiadomo, zwykli użytkownicy mogą z biegiem czasu przerodzić się w prawdziwych klientów zainteresowanych usługami lokalu. 

Oczywiście stronę internetową restauracji można także promować dzięki płatnym reklamom dzięki usłudze Google Ads, aczkolwiek odpowiednio zadbana i bogata w treść witryna, będzie mimochodem zwiększać swoją widoczność w wyszukiwarkach internetowych. Aby wspomóc proces tzw. pozycjonowania, właściciele restauracji powinni zainwestować w wizytówki NAP. Są to specjalne katalogi stron, które swoją formą przypominają wirtualne wizytówki. Zamieszczając na nich dane adresowe restauracji wraz z krótkim opisem i linkiem zwrotnym do firmowej strony internetowej, zwiększa się nie tylko znajomość marki, ale również widoczność oraz popularność firmowej witryny. 

Influencer marketing na rynku lokalnym 

W promowaniu restauracji mogą sprawdzić się influencerzy. Osoby te mają spory autorytet wśród lokalnej społeczności, a wpisy i komentarze influencerów zyskują spory posłuch. Tym samym nawiązanie współpracy z influencerem może przynieść spore i długotrwałe korzyści.  

Promocja restauracji z pomocą takiego autorytetu może przebiegać na wiele sposobów. Od krótkich postów w social mediach po rozbudowane relacje z pobytu w lokalu i jakości skosztowanych dań. Od sposobu zaangażowania i częstotliwości działań influencera zależeć będzie jego wynagrodzenie, aczkolwiek nic nie stoi na przeszkodzie, aby zdecydować się na współpracę barterową. Influencerów można najszybciej znaleźć śledząc ich profile w mediach społecznościowych, a także czytając lokalną prasę. Dziennikarz regularnie opisujący bieżące wydarzenia w regionie, doskonale sprawdzi się w tej roli. 

Do innej grupy osób, która również cieszy się autorytetem i uznaniem wśród użytkowników zaliczają się lokalni przewodnicy Google. Osoby te mają ogromny wkład w rozwój usługi Google Maps i biorą czynny udział w ocenianiu i opisywaniu odwiedzanych przez siebie miejsc – w tym restauracji. W zamian za to profile lokalnych przewodników Google są dodatkowo oznaczane, przez co pozostawiane przez nich opinie na wizytówkach Google można łatwo rozpoznać. 

Marketing szeptany w internecie 

Inną i wymagającą czasu formą reklamy restauracji w internecie jest marketing szeptany. Jest to nic innego, niż prowadzenie systemu poleceń własnego biznesu na różnego rodzaju forach i grupach dyskusyjnych. Odpowiednio prowadzona “szeptanka” może zapewnić napływ nowych klientów i doskonałą promocję marki – nie tylko na lokalnym rynku. Trzeba jednak mieć na uwadze, że marketing szeptany wymaga stosowania się do pewnych niepisanych zasad i zrozumienia potrzeb użytkowników. W przeciwnym wypadku można osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego. 

Marketing szeptany, stanowiący system poleceń “od klientów dla klientów” to również doskonała okazja, aby spróbować wpłynąć na pozytywne opinie klientów. Warto oprócz zachęty do skorzystania z usług lokalu, wspomnieć o możliwości pozostawiania opinii na firmowej wizytówce restauracji na mapach Google. Tego rodzaju działania marketingowe można wykorzystać na wiele sposobów, np. do promowania nowego menu czy aktualnie trwającej promocji. 

Pomagamy w promocji lokalnych biznesów! Sprawdź pomysły na marketing przedsiębiorstw działających w określonych lokalizacjach:

Reklama salonu fryzjerskiego — pomysły na marketing w sieci
Reklama salonu kosmetycznego w internecie
Reklama sklepu spożywczego w internecie
Reklama sklepu odzieżowego w Google Maps — możliwości
Reklama kwiaciarni w Mapach Google
Reklama biura rachunkowego w internecie