Lokalni przewodnicy Google — kim są i co robią?

Lokalni Przewodnicy Google to wyróżniająca się grupa użytkowników, która aktywnie bierze udział w rozwoju usługi Google Maps. Chętnie dzielą się swoimi wrażeniami i opiniami na temat odwiedzanych miejsc, a także weryfikują pozostawiane przez innych użytkowników informacje. Dodatkowo profile tych osób oznaczone są charakterystyczną gwiazdką. Co jeszcze warto wiedzieć o Lokalnych Przewodnikach Google? 

Kim są Lokalni Przewodnicy Google? 

Lokalni Przewodnicy Google (ang. Google Local Guides) to wyróżniająca się społeczność, która swoimi działaniami przyczynia się do rozwoju usługi Google Maps. Użytkownicy, którzy przystąpili do tego programu cieszą się szeregiem benefitów, a ich profile są dodatkowo wyróżniane pod opiniami na wizytówkach Google. Tym samym współpraca firm z Lokalnymi Przewodnikami Google może okazać się wysoce korzystna. 

Do programu Lokalnych Przewodników Google zapisują się najczęściej użytkownicy, dla których pisanie opinii Google i odpowiadanie na różne pytania dotyczące miejsc na mapie nie stanowi żadnego problemu. Tacy użytkownicy uwielbiają podróżować i zwiedzać za każdym razem inne miejsca. Do swoich ocen i opinii często dołączają atrakcyjne zdjęcia lub filmy, a także cenne wskazówki dla pozostałych użytkowników. Dzięki temu niosą ogromny wkład w rozwój usługi Google Maps, która z biegiem czasu staje się coraz bardziej przyjazna i użyteczna. 

Lokalni Przewodnicy Google mogą wykonywać takie akcje jak: 

  • weryfikowanie rzetelności informacji na mapach Google; 
  • ocenianie odwiedzanych miejsc; 
  • odpowiadanie na pytania; 
  • dodawanie nowych informacji; 
  • dodawanie nowych dróg i miejsc; 
  • publikowanie zdjęć i filmów. 

Poziomy i plakietki Lokalnych Przewodników 

Dzięki swoim działaniom, Lokalni Przewodnicy zdobywają punkty i mogą awansować na wyższe poziomy zaangażowania (od 1 aż do 10). Wraz ze zdobywaniem kolejnych poziomów, zmienia się wygląd plakietki, umieszczonej obok zdjęcia profilowego. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że Lokalnym Przewodnikiem nie zostaje się automatycznie po dołączeniu do programu, lecz po osiągnięciu konkretnego progu punktowego (250 punktów, poziom 4). 

Obecnie system poziomów Lokalnych Przewodników i liczba punktów, które trzeba osiągnąć do awansu przedstawiają się następująco: 

  • Poziom 1 – 0 punktów 
  • Poziom 2 – 15 punktów 
  • Poziom 3 – 75 punktów 
  • Poziom 4 – 250 punktów 
  • Poziom 5 – 500 punktów 
  • Poziom 6 – 1500 punktów 
  • Poziom 7 – 5000 punktów 
  • Poziom 8 – 15 000 punktów 
  • Poziom 9 – 50 000 punktów 
  • Poziom 10 – 100 000 punktów 

Od 4 poziomu użytkownik otrzymuje specjalną plakietkę (gwiazdkę na pomarańczowym tle), która na stałe zostaje przyklejona do zdjęcia profilowego. Wraz z awansem na kolejne poziomy, plakietka ta również zmienia swój wygląd (gwiazdka zmienia liczbę swoich ramion analogicznie do poziomu uczestnika, np. poziom 5. sygnowany jest gwiazdą 5-ramienną). 

Jak zdobywać punkty? 

Za każdą wykonaną akcję na mapach Google, Lokalni Przewodnicy otrzymują punkty. Ich liczba uzależniona jest od rodzaju akcji i jak można się domyśleć – te najbardziej angażujące, premiowane są najwyżej. Wszystko przedstawia poniższa tabela: 

  • Pozostawienie opinii – 10 punktów (dodatkowe 10 za opinię dłuższą od 200 znaków); 
  • Wystawienie oceny – 1 punkt; 
  • Publikacja zdjęcia – 5 punktów; 
  • Otagowanie zdjęcia – 3 punkty za 1 tag; 
  • Publikacja filmu – 7 punktów; 
  • Odpowiedź – 1 punkt; 
  • Odpowiedź na często zadawane pytanie – 3 punkty; 
  • Zmiana na mapie – 5 punktów za 1 edycję; 
  • Dodanie nowego miejsca – 15 punktów; 
  • Dodanie drogi – 15 punktów; 
  • Weryfikacja informacji – 1 punkt; 
  • Opublikowana lista – 10 punktów; 
  • Opis na liście – 5 punktów. 

Przykładowo za wystawienie oceny, dodanie opinii na ponad 200 znaków wraz ze zdjęciem, Lokalny Przewodnik otrzyma w sumie 26 punktów. 

Jak zarejestrować się jako Lokalny Przewodnik Google? 

Przystąpienie do programu Lokalnych Przewodników Google jest całkowicie bezpłatne i bardzo proste. Wystarczy zaledwie kilka kroków: 

  1. Utworzenie i/lub zalogowanie się na swój profil w usłudze Google; 
  1. Przejście na stronę rejestracji Lokalnych Przewodników – kliknij tutaj
  1. Wybór miejsca przebywania; 
  1. Zaakceptowanie warunków dołączenia do programu. 

Rejestracja w programie trwa zaledwie chwilę, aczkolwiek wiąże się z pewnymi wymaganiami. 

Jakie wymagania musi spełnić Lokalny Przewodnik Google? 

Aby zostać Lokalnym Przewodnikiem Google, użytkownik musi spełniać następujące wymagania: 

  • Mieć ukończone 18 lat; 
  • Posiadać aktywne konto Google; 
  • Posiadać status osoby prywatnej (profile firmowe wyłączone są z obsługi programu); 
  • Trzymać się restrykcyjnych zasad społeczności; 

Dobrą wiadomością jest to, że statut i plakietka Lokalnego Przewodnika przypisywane są na stałe, bez względu na dalszą częstotliwość wykonywanych akcji. Trzeba jednak mieć na uwadze, że punkty mogą zostać odjęte w przypadku działań niezgodnych z regulaminem usługi (np. zamieszczania obraźliwych treści). 

Jakie nagrody przyznaje Google swoim Lokalnym Przewodnikom?  

Uczestnictwo w programie daje różne korzyści. Lokalni Przewodnicy w zamian za swój wkład w rozwój Map Google, otrzymują takie benefity jak: 

  • wcześniejszy dostęp do nowo wprowadzanych funkcji; 
  • wyróżniające profil plakietki w formie gwiazdki na pomarańczowym tle; 
  • zaproszenia na wydarzenia w swojej okolicy (w tym specjalne wydarzenia społeczności Lokalnych Przewodników); 
  • inne różnego rodzaju bonusy. 

Zarówno inni użytkownicy sieci, jak i algorytmy Google bardzo cenią sobie oryginalne i rzetelne treści, publikowane przez Lokalnych Przewodników. Jest to tzw. user-generated content, który zwiększa autentyczność i funkcjonalność Map Google. Nic dziwnego zatem, że Lokalni Przewodnicy są na różne sposoby nagradzani za swój wkład i publikowane treści. 

Jak zachęcić Lokalnych Przewodników do zostawienia pozytywnej opinii? 

Lokalni Przewodnicy w przeciwieństwie do pozostałych użytkowników Google Maps otrzymują specjalne punkty za wykonane akcje. Tym samym większe jest ich zaangażowanie w lokalne działania, co nie powinno umknąć uwadze właścicielom firm – szczególnie usługowym, takim jak restauracje czy kawiarnie. Opinie pozostawiane przez Lokalnych Przewodników są najczęściej bardzo konstruktywne i rzeczowe, dzięki czemu cieszą się ogromnym uznaniem wśród pozostałych użytkowników. 

Z uwagi na powyższe, właściciele lokali usługowych powinni zadbać zarówno o najwyższą jakość swoich usług, jak i wewnętrzną atmosferę – w tym oryginalny wystrój wnętrz i wysoki poziom obsługi klientów. Trzeba mieć na uwadze, że Lokalni Przewodnicy często fotografują, a nawet filmują odwiedzane przez siebie miejsca – dzięki temu zdobywają więcej punktów zaangażowania. Warto więc ułatwić im to zadanie, np. poprzez przyciągające wzrok elementy wystroju. Oczywiście nie należy nastawiać się wyłącznie na ruch Lokalnych Przewodników, ponieważ pozytywne opinie klientów mogą być publikowane także przez zwykłych użytkowników Google Maps.