Dlaczego nie widać mojej opinii w Google? 

System opinii i recenzji w usłudze Google Maps, to bardzo przydatna funkcja zarówno dla potencjalnych klientów, jak i właścicieli firm. Niemniej, często słyszy się o tym, że już opublikowane opinie klientów z czasem znikają z firmowej wizytówki. Co gorsza – niektóre w ogóle się nie pojawiają. W takich sytuacjach możemy zadawać sobie pytanie: dlaczego nie widać mojej opinii w Google? Właśnie ten problem poruszymy w dzisiejszym artykule. 

Jak szybko Google weryfikuje opinie klientów? 

Wstępna weryfikacja opinii przeprowadzana jest przez algorytmy Google i trwa zaledwie kilka sekund. Jeżeli w ich ocenie treść recenzji spełnia wytyczne Google i nie zawiera nielegalnych informacji – opinia ta staje się od razu widoczna. 

Jeżeli opinia nie stała się widoczna natychmiast po jej publikacji, najprawdopodobniej narusza ona zasady Google. Ponadto czynnikiem blokującym wyświetlanie pozostawionej recenzji może być podejrzana aktywność na koncie użytkownika lub treść samej opinii, która według algorytmów nie dotyczy konkretnej firmy. 

Aby przyspieszyć proces dodawania opinii i mieć pewność, że zostanie ona zaakceptowana przez algorytmy, warto kierować się przejrzystością tekstu, odnosić wyłącznie do opisywanej firmy oraz unikać wszelkich działań, które powszechnie uznawane są za tzw. SPAM. W praktyce wystarczy, że dodana opinia będzie wynikiem naturalnego i niczym nie wymuszonego działania. 

Uwaga! Algorytmy Google ulegają ciągłym aktualizacjom. To oznacza, że niektóre już opublikowane opinie firm, mogą na skutek najnowszych zmian, zostać ukryte lub usunięte. 

W innym artykule podpowiadamy, jak sprawdzić swoje opinie Google

Czemu recenzje i oceny w Google Maps znikają? 

Powodów, dla których opinia w Google Maps została ukryta lub niedopuszczona do publikacji może być bardzo wiele. Najczęściej jest to: 

  • obraźliwe słownictwo 
  • treści niezgodne z prawem 
  • podszywanie się pod inną osobę 
  • linki do nielegalnie działających sklepów czy produktów

Warto dodać, iż Google może usuwać również same zdjęcia dołączone do opinii. Przeważnie wynika to z faktu, że zawierają one zabronione lub niezgodne z prawem treści. 

O co należy zadbać, aby Google nie usuwał recenzji? 

Aby pozostawione opinie były wiarygodne dla innych użytkowników i algorytmów Google, należy przede wszystkim wypowiadać się w sposób naturalny i konkretny. Dobrą praktyką jest również to, aby w momencie publikowania opinii, znajdować się w pobliżu danego miejsca i mieć włączoną geolokalizację. W innym naszym poradniku opisywaliśmy, jak napisać opinię o firmie

O jakość i wiarygodność recenzji w Google Maps powinien zadbać także zweryfikowany właściciel firmy. Przede wszystkim powinien zaniechać wszelkich działań, mających na celu sztuczne zawyżenie ogólnej oceny firmy – do takich akcji zalicza się np. kupowanie opinii w Google. Obecnie algorytmy Google są na tyle rozbudowane i inteligentne, że praktycznie każda próba manipulacji w recenzjach Google, może skończyć się nawet zawieszeniem wizytówki firmy w usłudze Google Maps. 

Ponadto administrator powinien kontrolować treść recenzji i zgłaszać wszelkie próby oszustwa ze strony klientów. Służy do tego specjalna sekcja w usłudze Google Moja Firma, dzięki której zarządzenie ocenami firmy jest bardzo wygodne i intuicyjne. 

Co zrobić, kiedy opinie o firmie znikają? 

Jeżeli profil firmy bardzo często boryka się z problemem znikających opinii na swojej wizytówce Google i ma na to dowody, to zweryfikowany właściciel konta może skontaktować się bezpośrednio z działem wsparcia Google, aby szybko wyjaśnić ten fenomen. 

Aby skorzystać z formularza kontaktowego, wystarczy odwiedzić dział wsparcia (Support Google) pod adresem: https://support.google.com/business/gethelp 

Inną opcją jest możliwość uzyskania pomocy od innych użytkowników na ogólnodostępnym forum pod adresem: https://support.google.com/business/community?hl=pl – bardzo często wskazówki udzielane za pośrednictwem tej platformy, pozwalają zażegnać większość występujących problemów z usługą Google Maps. 

Jak śledzić opinie w Google, aby wychwycić niepokojące zmiany 

Zweryfikowani właściciele firm mają do dyspozycji wiele darmowych narzędzi, dzięki którym mogą wygodnie śledzić zmiany w usłudze Google Moja Firma – w tym nowe opinie, pozostawiane przez użytkowników. Najprostsze narzędzia udostępnia sam panel Google. Do dyspozycji administratora pozostaje funkcja alertów, a także wygodna w obsłudze lista opinii w panelu zarządzania Google Moja Firma. W praktyce podstawowe narzędzia dostępne w tej usłudze zapewniają wystarczające wsparcie dla przedsiębiorców i kontrolę nad recenzjami klientów. 

Oczywiście w internecie możemy natknąć się na różnego rodzaju usługi i aplikacje zewnętrzne, które na bieżąco monitorują ruch klientów na wizytówce Google – w tym pozostawiane przez nich opinie. Często jednak korzystanie z zewnętrznego oprogramowania wiąże się z system opłat abonamentowych, których nie doświadczymy w przypadku darmowych narzędzi Google.