Google Moja Firma — jak działa Google My Business?

Jeżeli prowadzisz lokalny biznes, taki jak hotel, sklep, restauracja, warsztat samochodowy czy salon fryzjerski, koniecznie poznaj możliwości, jakie oferuje w pełni darmowa usługa Google My Business! Dzięki niej Twoja firma stanie się widoczna w sieci i przyciągnie jeszcze więcej klientów. 

Co to jest Google Moja Firma? 

Usługa Google Moja Firma (ang. Google My Business, GMB) to rozbudowane narzędzie dla przedsiębiorców, które pozwala zarządzać internetową wizytówką firmy, a także wyświetlać profil przedsiębiorstwa w wyszukiwarce i Mapach Google. 

Założenie wizytówki firmy w usłudze Google My Business pozwala przedsiębiorcom dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów i mówiąc wprost – rozkręcić swój interes. Narzędzie to jest bardzo pomocne w przypadku promowania lokalnych biznesów, które świadczą swoje usługi na wąskim obszarze, np. w obrębie dzielnicy, miasta, powiatu czy województwa. 

Założenie wizytówki firmy w usłudze Google My Business i poprawna jej weryfikacja sprawiają, że informacje na temat działaności gospodarczej, zaczynają wyświetlać się w wyszukiwarce i na Mapach Google. Użytkownicy zainteresowani usługami danej firmy, mogą dzięki temu szybko uzyskać dane kontaktowe przedsiębiorstwa i różne dodatkowe informacje, takie jak np. godziny otwarcia. 

Rejestracja w usłudze Google Moja Firma przynosi przedsiębiorcy wiele korzyści i skutecznie wspomaga lokalne SEO

Ile kosztuje korzystanie z Google My Business? 

Usługa Google My Business jest w pełni darmowa. Brak opłat zarówno na etapie zakładania konta, jak i późniejszego prowadzenia wizytówki sprawia, że z narzędzia chętnie korzysta większość lokalnych przedsiębiorców. 

Zerowy koszt wizytówki Google wspomaga również rozwój dopiero co powstałych firm, których możliwości finansowania działań marketingowych są mocno ograniczone. Głównie z tego powodu usługa Google Moja Firma utrzymuje swoją wysoką konkurencyjność na tle innych (komercyjnych) rozwiązań, wspomagających rozwój lokalnych biznesów. 

Bezpłatne prowadzenie wizytówki Google oferowane jest wszystkim firmom – bez wyjątku! Trzeba zatem uważać na różnego rodzaju oszustwa w Google Maps, których celem jest pozyskanie (wyłudzenie) dodatkowych środków pieniężnych od firm, w zamian za aktywną wizytówkę w Google Moja Firma. 

Niemniej agencje marketingowe niekiedy oferują płatne pozycjonowanie wizytówki Google, pod którym kryją się różne działania wspierające, takie jak publikowanie zdjęć czy kontrola nad opiniami klientów. Warto zatem znać różnice pomiędzy płatnym pozycjonowaniem wizytówki, a wyłudzaniem pieniędzy w zamian za samą jej obecność online. 

Do czego możemy użyć profilu firmowego w Google? 

Właściciele lokalnych firm z pewnością docenią spersonalizowane metody reklamy w usłudze Google My Business. Narzędzie to oferuje dedykowane opcje w zależności od profilu działalności. Dzięki temu oferta firmy staje się jeszcze lepiej wyeksponowana i skuteczniej zachęca do skorzystania z usług. 

Dostęp do dodatkowych informacji na temat firmy, zmienia się wraz z wybranym profilem jej działalności. Przykładowo: 

  • Restauracje – wybór sposobu serwowania produktów (na miejscu, na wynos lub z dostawą), menu wraz ze zdjęciami najsmaczniejszych dań, funkcja rezerwacji stolika; 
  • Sklepy – możliwość dodawania zdjęć produktów, różne sposoby robienia zakupów (stacjonarnie, na zewnątrz lub z dostawą), system zamawiania online; 
  • Usługi – możliwość przeprowadzenia wstępnej wyceny, rezerwacja terminów usług, bezpośredni kontakt z klientami. 

Reklamowanie usług w internecie za pomocą narzędzia Google My Business jest niezwykle proste. Poprzez wybór odpowiedniego profilu firmowego, możemy podnieść atrakcyjność miejsca i ułatwić potencjalnym klientom wybór konkretnych produktów lub usług. 

Jakie statystyki oferuje użytkownikom Google My Business? 

Statystyki Google My Business prezentują sposób korzystania użytkowników zarówno z wyszukiwarki, jak i Map Google, który bezpośrednio prowadzi do odnalezienia wizytówki firmy. Dodatkowo ze statystyk dowiemy się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z firmowej wizytówki Google. Wszystkie te informacje dostępne są w zakładce “Statystyki” w bocznym menu na stronie głównej panelu administracyjnego GMB. 

Podstawowe statystyki odwiedzin zebrane są w przejrzystym raporcie, który składa się z dwóch sekcji: 

  • Wyszukiwania bezpośrednie – przedstawiają liczbę użytkowników, którzy dotarli do wizytówki wpisując w wyszukiwarkę nazwę firmy lub jej adres; 
  • Odkrywanie – prezentują liczbę użytkowników, którzy trafili na wizytówkę firmy po wpisaniu nazw usług lub produktów, powiązanych z firmą; 

Dzięki tym statystykom dowiemy się, czy rozpoznawalność brandu rośnie, czy też maleje. Ponadto ze statystyk możemy wywnioskować, jak dużą część użytkowników stanowią klienci nowi lub powracający (osoby szukające firmy po jej nazwie należy traktować jako osoby powracające). 

Wyszukiwane hasła 

Reklamowanie firmy w internecie może być jeszcze skuteczniejsze, gdy znajdziemy czas na analizę szczegółowych statystyk, które pojawiły się w narzędziu Google Moja Firma stosunkowo niedawno. Do takich statystyk zaliczyć trzeba “Wyszukiwane hasła”, pod którymi użytkownicy byli w stanie dotrzeć do wizytówki firmy. Dodatkowo narzędzie przedstawia liczbę użytkowników, którzy posługiwali się danym hasłem. 

Taki raport pozwala m.in. jeszcze lepiej zaplanować i zoptymalizować płatne kampanie reklamowe Google Ads. Wiedza o tym, pod jakie frazy wyświetla się wizytówka firmy będzie również przydatna podczas pozycjonowania strony internetowej oraz samej wizytówki w Google Maps. 

Mapy Google vs. wyszukiwarka Google 

Statystyki w usłudze Google Moja Firma dostarczają również informacji o tym, jak często firmowa wizytówka wyświetla się na Mapach Google oraz w samej wyszukiwarce. Tym samym bazując na tych wynikach, możemy przystąpić do optymalizacji wizytówki Google pod konkretne medium (wizytówka Google Moja Firma wyświetla się w nieco inny sposób na Mapach Google i w wyszukiwarce). 

Działania klientów na wizytówce 

Właściciele firm, którzy cenią sobie konkrety i namacalną skuteczność narzędzi reklamowych, z pewnością docenią raport z działań klientów na wizytówce firmy. 

Dzięki niemu można uzyskać informacje na temat: 

  • liczby przejść użytkowników na stronę internetową: 
  • liczby zapytań o trasę dojazdu do firmy; 
  • liczby połączeń telefonicznych wywołanych z poziomu wizytówki. 

Jakie jeszcze usługi dla biznesu proponuje Google? 

Przedsiębiorcy oprócz omawianej tu usługi Google My Business, mają do dyspozycji jeszcze inne narzędzia marketingowe, które usprawnią prowadzenie firmy na wielu płaszczyznach. Niektóre z nich są płatne, a niektóre pozostają w pełni darmowe. 

Google Ads 

Usługa Google Ads sama w sobie jest bardzo rozbudowana i może wydawać się z początku wręcz skomplikowana, ale po odpowiedniej konfiguracji i optymalizacji daje bardzo zadowalające efekty. W uproszczeniu można powiedzieć, że jest to system spersonalizowanych reklam, które wyświetlają się użytkownikom korzystających z różnych usług Google 

Zaletą reklam Google Ads jest to, że reklamodawca (przedsiębiorca promujący swój biznes) ma do dyspozycji wiele kryteriów, według których jednostki reklamowe będą pojawiać się użytkownikom. Przykładowo może ograniczyć się do konkretnej lokalizacji, grupy wiekowej czy użytkowników wpisujących konkretne hasła w wyszukiwarce. Tego typu reklama Google Maps może przynieść ogromne rezultaty w bardzo krótkim czasie. 

Google dla sprzedawców 

Google oferuje bardzo szeroki wachlarz usług dla sprzedawców. Do tego grona zaliczyć można takie produkty biznesowe jak Google Merchant Center, Google Performance Max, Reklamy w wyszukiwarce czy Manufacturer Center. Niektóre z tych usług są całkowicie darmowe i pozwalają szybko dotrzeć do klientów z konkretnymi produktami, a część z nich należy do usług płatnych. Niemniej to właśnie płatne kampanie reklamowe przynoszą najkepsze rezultaty w stosukowo krótkim czasie. 

Google Workspace 

Z usługi Google Workspace (dawniej G Suite) będą zadowoleni przedsiębiorcy, którzy kładą nacisk na komunikację online – zarówno wewnątrz firmy, jak i z klientami. W skład usługi Google Workspace wchodzą takie rozwiązania biznesowe jak: 

  • niestandardowy e-mail dla firmy; 
  • aplikacje biznesowe (Voice, AppSheet, Jamboard); 
  • narzędzia do współpracy (Gmail, Kalendarz, Meet, Google Chat, Dysk, Dokumenty, Arkusze, Prezentacje, Formularze).