Jak reklamować firmę online?

Reklamowanie usług czy produktów firmy w internecie to dla części biznesów jedyna skuteczna metoda na pozyskanie klientów. Dla wielu pozostałych reklama online stanowi doskonałe uzupełnienie działań stacjonarnych. Sprawdźmy zatem jak reklamować firmę online i które sposoby wykazują największą skuteczność w porównaniu do kosztów ich obsługi. 

Reklama firmy w Google Maps 

Praktycznie każda firma, której celem jest stałe pozyskiwanie nowych klientów z zewnątrz, posiada biznesowy profil i wizytówkę w usłudze Google Maps. Jest to uzasadnione tym, że pozycjonowanie lokalne w Google Maps to reklama całkowicie bezpłatna i bardzo skuteczna. 

Po utworzeniu firmowej wizytówki, staje się ona niemal natychmiast widoczna na mapach Google. Dostęp do niej mają wszyscy użytkownicy internetu. Co ważne, firmowa wizytówka w Google Maps wyświetla się nie tylko na skutek wyszukiwania konkretnych haseł związanych z działalnością firmy, ale również podczas przeglądania mapy. Ponadto osoba zainteresowana usługami firmy, może szybko przejrzeć opinie pozostawione przez jej klientów, sprawdzić wskazówki dojazdu do placówki i oczywiście pozyskać niezbędne dane teleadresowe. 

Na bieżąco aktualizowana i pozytywnie oceniana wizytówka firmy w Google Maps zawsze będzie wyróżniać się na tle konkurencyjnych marek. Tym samym im większą uwagę przykładamy do tej formy promocji, tym bardziej odczuwalne rezultaty ona przyniesie. Trzeba jednak liczyć się z tym, że reklamowanie biznesu w Google Maps i cały proces pozycjonowania – szczególnie wśród sporej konkurencji – może pochłonąć cenny czas. O wiele szybsze rezultaty przynosi reklama Google Maps

W przeciwieństwie do bezpłatnej wizytówki firmy, kampania reklamowa w mapach Google zobowiązuje do zainwestowania pewnych środków finansowych. Limit wydatków jest w całości zależny od oczekiwań przedsiębiorcy, aczkolwiek inwestycja ta wymaga dobrego rozplanowania kosztów, analizy lokalnego rynku i oczekiwań klientów. Dobrze zorganizowana kampania reklamowa w Google Maps przynosi natychmiastowe korzyści i może być skierowana do bardzo wąskiej grupy odbiorców. Dodatkowo reklamodawcy docenią fakt, że w przypadku tej formy promowania, płaci się wyłącznie za faktyczne kliknięcia w reklamę, a nie ilość jej wyświetleń. 

Poniżej przykład jednej z firmowych wizytówek w usłudze Google Maps. Dobrze widoczne są dane adresowe, oceny i opinie klientów, a także możliwość uzyskania wskazówek dojazdu do firmy. 

Profile w social media 

Doskonałym uzupełnieniem wspomnianych działań reklamowych na mapach Google jest obecność firmy w mediach społecznościowych. Firmowy profil w social mediach pozwala nie tylko aktywnie uczestniczyć w życiu lokalnej społeczności, ale również na bieżąco informować o ważnych zmianach wewnątrz firmy. 

Najczęściej przedsiębiorcy wykorzystują media społecznościowe do informowania o najnowszych promocjach, nowych produktach czy usługach, zmianach w godzinach urzędowania i cenniku, a także tworzą dedykowane zniżki wyłącznie dla swoich fanów. Każdy serwis społecznościowy pozwala również na dzielenie się zdjęciami, co bardzo chętnie wykorzystywane jest przez działające lokalnie firmy. Budowanie zaufania do marki w mediach społecznościowych będzie owocować coraz większym zainteresowaniem wśród potencjalnych klientów. 

Podobnie jak w przypadku usług Google, również i sieci społecznościowe pozwalają na uruchomienie płatnej kampanii reklamowej. Reklamodawcy mogą decydować zarówno o sposobie i miejscu wyświetlania treści reklamowych, a także o grupie docelowej odbiorców, uwzględniając przy tym ich płeć, zainteresowania, wiek oraz lokalizację. 

Własna strona internetowa 

Największe możliwości wizerunkowe i reklamowe daje firmowa strona internetowa. Co prawda nie jest to rozwiązanie darmowe i wymaga zarówno wkładu finansowego, jak i czasowego, ale w zamian oferuje niemal nieograniczone pole do manewru. 

W przeciwieństwie do social mediów czy wizytówki w Google Maps, własna strona internetowa firmy może przybrać dowolny kształt i wydźwięk. Dotyczy to chociażby układu treści, stylistyki czy sposobu funkcjonowania. Na wspólnej domenie może istnieć zarówno firmowa wizytówka, jak i sklep online, zapewniający dodatkowe źródło dochodu. Ponadto istnieje o wiele więcej sposobów na pozyskanie użytkowników. 

Firmowa strona www z biegiem czasu zwiększa swoją widoczność w wyszukiwarkach internetowych, a odpowiednio zoptymalizowana i bogata w cenne treści, może z powodzeniem sięgać szczytowych pozycji na tysiące fraz. Istnieje niepisana zasada, że firmową stronę internetową można promować zarówno swoim czasem (tworząc specjalistyczne treści, modernizując wygląd, etc.), jak i bezpośrednio poprzez płatne kampanie reklamowe. 

Ciekawą formą wspierania firmowej strony internetowej są wizytówki NAP. Pod tym pojęciem kryją się katalogi stron, które przypominają swego rodzaju wizytówki online. Za niewielką opłatą otrzymuje się własną podstronę pod unikalnym adresem www, na której znajdują się wszystkie niezbędne informacje na temat firmy – w tym dane adresowe, kontaktowe, opis działalności i link do firmowej strony www. Tego typu wizytówki online wpływają pozytywnie na znajomość marki w internecie, a także widoczność firmowej strony internetowej w wyszukiwarkach. 

Influencer marketing w promowaniu firmy 

Kolejną formą promowania własnego biznesu jest influencer marketing. Jest to dosyć specyficzna, aczkolwiek często wysoce korzystna forma reklamy, doskonale znana użytkownikom internetu. 

Influencer marketing działa na zasadzie nawiązania współpracy z osobą powszechnie znaną i cenioną wśród lokalnej społeczności. Posty, artykuły czy wzmianki publikowane przez taką osobę cieszą się ogromnym zainteresowaniem i rozgłosem. Marketing realizowany z pomocą influencera może przybierać różne formy, wszystko zależy od profilu działalności firmy i grupy odbiorców. Najczęściej na tę formę współpracy decydują się firmy świadczące powszechnie znane usługi (np. fryzjerskie, gastronomiczne, montażowe) lub oferujące sprzedaż znanych produktów. 

Niemniej trzeba liczyć się z tym, że niekiedy reklamowanie usług w internecie poprzez współpracę z influencerem nie przyniesie oszałamiających rezultatów. Nie każdy produkt czy też usługa może być obiektywnie przetestowana, a grono fanów influencera zainteresowana profilem działalności reklamowego przedsiębiorstwa. Dotyczy to m.in. wysoko wyspecjalizowanych usług czy produktów – np. sprzedaż półproduktów, usługi serwisowe specjalistycznych maszyn czy obsługa klientów zagranicznych. 

Marketing szeptany w internecie 

Marketing szeptany to kolejna forma reklamy, która zwykle nie wymaga żadnej inwestycji finansowej (chyba że obsługiwana jest przez podmiot zewnętrzny). Marketing szeptany skupia się na polecaniu usług czy też produktów firmy na różnego rodzaju forach i grupach dyskusyjnych. Wszystko sprowadza się do zarejestrowania nowego konta (najlepiej prywatnego) i odpowiadania na potrzeby użytkowników z jednoczesnym naciskiem na usługi czy produkty konkretnej marki. 

Niezależnie od profilu działalności firmy, taki system poleceń “od klientów do klientów” często przynosi względnie dobre wyniki, aczkolwiek warunkiem jest umiejętna gra słów i zrozumienie potrzeb użytkowników. Nieumiejętnie prowadzony marketing szeptany często uznawany jest za tzw. SPAM i może przynieść więcej szkód niż pożytku. 

Inną zaletą marketingu szeptanego jest możliwość zachęcania użytkowników nie tylko do skorzystania z usług czy zakupu produktów, ale również oceniania firmy w usłudze Google Maps. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, pozytywne opinie klientów odgrywają sporą rolę w pozycjonowaniu wizytówki na mapach Google, a do tego świadczą o wiarygodności firmy.