Reklama Google Maps — koszt i efekty z Google Ads

Reklama w internecie może przybierać wiele form. Niektóre z nich są w pełni darmowe i wystarczają na początkowym etapie rozwoju firmy, inne – płatne, umożliwiają szybki rozwój biznesu niezależnie od jego stażu na rynku. Do najpopularniejszych form płatnych kampanii reklamowych jest reklama w Google Maps. Na czym ona polega i co warto o niej wiedzieć? Sprawdź nasz dzisiejszy poradnik! 

Na czym polega reklama w Google Maps? 

Reklama w Google Maps to jedna z wielu form lokalnego promowania biznesu, która jest częścią kompleksowych usług reklamowych Google Ads. Pozwala ona zwiększyć widoczność firmowej wizytówki na mapach Google, poprzez jej promowanie na liście okolicznych firm po wyszukaniu powiązanej z nią frazy. 

Promowana wizytówka firmy jest dodatkowo wyróżniona fioletową pinezką, przez co zwiększa się szansa na kliknięcie jej przez użytkownika. Dodatkowo, reklamodawcy mają możliwość wyboru różnych form promocji i ich łączenia, co pozwala na osiągnięcie najlepszych możliwych rezultatów.

Reklama na mapach Google przekłada się na: 

  • zwiększony ruch klientów w lokalu, 
  • większą liczbę połączeń telefonicznych, 
  • wzrost świadomości użytkowników na temat promowanej marki. 

Przed przystąpieniem do płatnej kampanii reklamowej w usłudze Google Maps trzeba mieć na uwadze to, aby firmowa wizytówka była stale aktualizowana. Należy zadbać, aby użytkownicy mieli dostęp do najnowszych zdjęć lokalu, informacji o promocjach i nowościach oraz licznych pozytywnych opinii klientów. Pozycjonowanie wizytówki Google zawsze powinno iść w parze z płatnymi kampaniami reklamowymi. 

Jakie są rodzaje reklamy w Mapach Google? 

Reklama na Mapach Google może przybierać różne formy. Do takich zaliczają się: 

  • Wyróżnione pinezki – lokal zostaje oznaczony specjalną pinezką i doskonale wyróżnia się na tle innych firm, podczas gdy użytkownik przegląda okoliczną mapę. 
  • Wyróżnione opinie – reklamodawcy mogą wyróżnić najlepsze opinie na swojej wizytówce Google, które będą wyświetlać się również na liście firm i po kliknięciu w pinezkę. Warto pamiętać, aby przed promowaniem wizytówki, zadbać o dużą ilość pozytywnych opinii. 
  • Informacje o promocjach – lokalni przedsiębiorcy mogą zdecydować się na wyświetlanie informacji o aktualnych i nadchodzących promocjach lub zniżkach na wybrane produkty. 
  • Dedykowany profil biznesowy – sklepy czy lokale usługowe, które promują się w Google Maps, mają możliwość dostosowania wyglądu swojej firmowej wizytówki, po jej wybraniu przez użytkownika. 
  • Promowanie ofert sprzedaży – to integracja usługi Google Shopping z mapami Google. Dzięki niej produkty sprzedawane przez lokalny sklep, będą pojawiać się zainteresowanym użytkownikom w najbliższej okolicy lokalu. 

Ile kosztuje reklama Google Maps? 

Utworzenie i utrzymanie firmowej wizytówki w Google Maps jest usługą bezpłatną. Decydując się na płatną promocję, firma ponosi koszty reklamy zależne od liczby kliknięć generowanych przez użytkowników. Jest to rozwiązanie bardzo korzystne, gdyż reklamodawca płaci wyłącznie za realne kliknięcia w wizytówkę (model PPC, ang. Pay Per Click). 

Mówiąc dokładniej, reklamodawca płaci za kliknięcie w przycisk: 

  • “pobierz informację o lokalizacji” – rozwinięcie z listy wyszukiwania; 
  • “pokaż trasę” – uzyskanie wskazówek i opcji dotarcia pod adres firmy; 
  • “kliknij, aby połączyć”. 

Ciężko jednak mówić o konkretnych kwotach, ponieważ to ile kosztuje pozycjonowanie wizytówki Google zależy od dostępnego w firmie budżetu, popularności usług w danej lokalizacji, samej branży i oczywiście ruchu użytkowników. W przypadku biznesów funkcjonujących w obszarze o niskiej konkurencyjności, wystarczające mogą okazać się kampanie zamykające się w kosztach paruset złotych miesięcznie. 

Warto zaznaczyć, iż koszty kampanii reklamowej mogą być niższe, gdy przedsiębiorca postanowi samodzielnie prowadzić działania (co nie jest szczególnie skomplikowane). W przypadku współpracy z agencją reklamową konieczne jest uwzględnienie jej honorarium, czyli kosztów obsługi kampanii. Za samo założenie wizytówki na mapach Google, trzeba zapłacić agencji kilkaset złotych. Reszta zależy od indywidualnych ustaleń i warunków umowy. 

Jakie efekty może przynieść reklama Google Maps? 

Reklamy Google Maps są szczególnie skuteczne wśród firm usługowych i sklepów działających lokalnie. Dzięki płatnym kampaniom przedsiębiorcy mogą liczyć nie tylko na większy ruch w interesie, ale również wzrost świadomości marki na lokalnym rynku i zaufania wśród użytkowników. Ogromną zaletą jest system płatności, który pozwala płacić wyłącznie za faktycznie kliknięte reklamy, a nie ilość ich wyświetleń. 

To, czy kampania reklamowa w Google Maps okazała się opłacalna, można bardzo łatwo obliczyć. Wystarczy posłużyć się wskaźnikiem zwrotu inwestycji ROI (ang. return on investment). Sposób ten jest bardzo uniwersalny i może odzwierciedlać opłacalność praktycznie każdej kampanii reklamowej. Aby obliczyć wskaźnik ROI należy podzielić zysk netto przez koszt jego uzyskania i koszt działań reklamowych, a następnie całość pomnożyć przez 100%. 

Przykładowo: firma sprzedała towary lub usługi na kwotę 1200 zł. Ich wyprodukowanie lub zakup kosztowało 600 zł, a koszt reklamy w Google Maps wyniósł równe 200 zł. Tym samym zysk netto to 400 zł. Aby obliczyć wskaźnik ROI trzeba podzielić 400 zł przez 800 zł (wszystkie poniesione koszty), a całość pomnożyć razy 100%. Wynik to 50% (w przeliczeniu 50 groszy zysku za każdą wydaną złotówkę). 

Na co uważać, jeśli decydujemy się na reklamę w Google? 

Inwestycja w płatne kampanie reklamowe Google Maps bardzo często okazuje się wysoce skuteczna i opłacalna. Niemniej przed podjęciem współpracy z agencją reklamową trzeba mieć świadomość zakresu świadczonych przez nią usług. 

Bardzo często pośrednicy marketingowi oferują kupowanie opinii Google, czego efektem ma być większa widoczność wizytówki na mapach Google, a w konsekwencji wzrost zainteresowania usługami czy produktami danej firmy. W praktyce jednak filtry antyspamowe sprawnie identyfikują i ukrywają podejrzane opinie, a w przypadku częstych naruszeń regulaminu, wizytówka firmy w Google Maps może zostać zawieszona. Do tego zaliczyć trzeba fakt, że taki sposób pozyskiwania opinii jest niezgodny z polskim prawem i może nieść za sobą surowe konsekwencje finansowe dla firmy (grzywny mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych). 

Inną kwestią są płatności za usługi reklamowe, które w gruncie rzeczy pozostają bezpłatne i łatwo dostępne dla wszystkich użytkowników sieci. Niekiedy agencje sugerują, jakoby widoczność wizytówki na mapach Google uzależniona była od regularnego abonamentu, a brak jego opłacania poskutkuje wyłączeniem firmowego profilu. To jeden z wielu przykładów, który może narazić lokalne przedsiębiorstwa na niepotrzebne wydatki. 

Aby temu zapobiec ponownie przypominamy, że utworzenie firmowej wizytówki na mapach Google, jest usługą całkowicie bezpłatną, a firmowy profil w usłudze Google Moja Firma będzie widoczny tak długo, dopóki właściciel interesu nie zdecyduje się na jego usunięcie. 

Pomagamy w promocji lokalnych biznesów! Sprawdź pomysły na marketing przedsiębiorstw działających w określonych lokalizacjach:

Reklama salonu kosmetycznego w internecie
Reklama salonu fryzjerskiego — pomysły na marketing w sieci
Reklama restauracji — przykłady działań online
Reklama sklepu spożywczego w internecie
Reklama sklepu odzieżowego w Google Maps — możliwości
Reklama kwiaciarni w Mapach Google
Reklama biura rachunkowego w internecie