Kupowanie opinii Google — konsekwencje

Firmowa wizytówka w usłudze Google Maps stanowi obecnie podstawę funkcjonowania lokalnego biznesu. Z tego powodu niektórzy przedsiębiorcy decydują się na kupowanie opinii Google, aby podnieść renomę i zaufanie do marki wśród lokalnej społeczności.

Niestety, czasy bezkarnego manipulowania opiniami dawno minęły, a kupowanie opinii może grozić surowymi konsekwencjami.

Jakie konsekwencje grożą za kupowanie opinii Google? 

Kupowanie opinii Google może faktycznie przynieść krótkotrwały wzrost zainteresowania usługami i wzrost widoczności wizytówki na mapach Google. Niestety w dłuższej perspektywie, zarówno firmy świadczące usługi kupowania opinii, jak i reklamodawcy muszą liczyć się z poważnymi konsekwencjami. 

Zarówno automatyczne algorytmy Google, jak i osoby odpowiedzialne za moderację treści, mogą zastosować różne ograniczenia i blokady w przypadku zakupionych opinii. Do takich konsekwencji należą: 

  • Ukrycie lub usunięcie fałszywej opinii (nawet, jeśli jest ona pozytywna). 
  • Blokada konta Google osoby publikującej opinię. 
  • Zawieszenie wizytówki firmy, która zdecydowała się na zakup opinii. 

Proces weryfikacji opinii jest wieloetapowy, a wiarygodność oceny zależy od wielu czynników. Algorytmy biorą pod uwagę m.in. liczbę i częstotliwość publikowanych opinii, obecność słów wulgarnych i obraźliwych, a także profil samego autora. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, publikowane opinie są ręcznie weryfikowane przez zespół moderatorów. 

Kupując opinie w usłudze Google Maps, łamie się nie tylko wewnętrzny regulamin i zasady Google, ale także najnowsze przepisy prawa, które obowiązują od stycznia 2023 roku na terenie Polski. Po stronie konsumentów stoi bowiem dyrektywa Omnibus, która zobowiązuje wszystkie firmy do weryfikowania opinii swoich klientów. Za brak takiego nadzoru lub co gorsza przyzwolenie na publikowanie fałszywych opinii, firmie grozi kara wymierzana przez UOKiK w wysokości do 10% obrotu. 

Przykładem mogą być dwie firmy oferujące usługi kupowania opinii Google: Opinie.pro oraz SN Marketing, które zostały ukarane grzywnami w wysokości odpowiednio 40 tys. i 30 tys. zł.

Ile można stracić na tanich opiniach w Google Maps? 

Pomimo sprawnie działających organów kontroli, w internecie nadal można natknąć się na serwisy oferujące sprzedaż pozytywnych opinii Google. Pojawia się pytanie, ile mogą kosztować takie opinie? Najczęściej sprzedawane są one w pakietach po kilkadziesiąt lub kilkaset opinii. Za 50 pozytywnych opinii Google trzeba zapłacić ok. 1000 zł, a za 200 wpisów stawka może sięgać nawet 3000 zł. 

Stawki wydają się całkiem spore w przypadku dużych pakietów opinii i faktycznie takie działania mogą przynieść krótkotrwałe korzyści. Niestety w dłuższej perspektywie czasu firma powinna nastawić się na szereg komplikacji. 

Sprytni przedsiębiorcy muszą liczyć się nie tylko ze stratami finansowymi, ale również wizerunkowymi. Przede wszystkim w parze z pozytywnymi opiniami powinna iść jakość świadczonych usług. Jeżeli tego zabraknie, to firma bardzo szybko straci zaufanie w oczach klientów, a wizytówka w Google Maps zacznie zapełniać się nieprzychylnymi opiniami. To bez wątpienia przełoży się na spadek obrotów i spadek zainteresowania usługami czy produktami firmy przez potencjalnych klientów. 

Co oprócz kupowania opinii jest sprzeczne z warunkami Google? 

Kupowanie pozytywnych opinii w Google Maps to nie jedyne działania, które łamią zasady korzystania z tej usługi. Do takich zaliczyć można również: 

  • Opinie zawierające procesy obywatelskie – w tym nękanie, obraźliwe słownictwo, szerzące nienawiść czy zawierające poufne informacje. 
  • Treści wprowadzające w błąd – opinie osób, które nigdy nie skorzystały z usług firmy, opinie sprzeczne z rzeczywistością czy próby podszywania się pod inne osoby. 
  • Treści przeznaczone dla osób pełnoletnich – opinie zawierające wulgarne słownictwo czy kontekst erotyczny, opinie przedstawiające przemoc i okrucieństwo. 
  • Opinie zawierające treści sprzeczne z prawem – np. linki do stron oferujących sprzedaż nielegalnych produktów, stwarzające zagrożenie dla dzieci lub promujące działania terrorystyczne. 
  • Treści promocyjne i niezwiązane z tematyką firmy – wszelkie opinie promujące produkty lub usługi innych firm, treści niezwiązane z usługami firmy. 

Na co lepiej wydać pieniądze w Google Maps? 

W ogólnym rozrachunku zakup pozytywnych opinii w Google Maps jest inwestycją wysoce ryzykowną i na dłuższą metę szkodliwym dla wizerunku firmy. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie naturalne i niczym nie wymuszone pozyskanie opinii. Dostępne środki finansowe przeznaczone na reklamę warto zainwestować w pozycjonowanie wizytówek Google, czyli regularną publikację zdjęć i treści, a także działania zewnętrzne, takie jak rejestracja firmy w renomowanych katalogach – tzw. katalogi NAP

Jeżeli zasoby finansowe na to pozwalają, to doskonałą inwestycją będzie reklama Google Maps. Odpowiednio zaplanowana i realizowana kampania reklamowa przynosi zaskakujące rezultaty. Niewielkim kosztem można pozyskać setki nowych klientów, a dodatkowo część z nich na pewno zdecyduje się pozostawić przychylną opinię na wizytówce Google Maps.