Jak napisać opinię o firmie? Przykłady pozytywne i negatywne

Opinie, które klienci publikują w Google Maps, pomagają innym użytkownikom dokonać lepszego wyboru firmy przed skorzystaniem z jej usług lub zakupieniem oferowanych produktów. Czym kierować się podczas wystawiania opinii na mapach Google i jak napisać opinię o firmie, która będzie zgodna z obowiązującymi zasadami? Omówimy to w niniejszym artykule. 

Co powinna zawierać opinia o firmie? 

Napisanie i opublikowanie opinii o firmie nie wydaje się zadaniem trudnym. Problem może stanowić użyteczność takiej wypowiedzi dla innych osób – w końcu właśnie taką rolę ma spełniać system opinii w usłudze Google Maps. Co powinna zawierać użyteczna dla innych użytkowników opinia o firmie? 

  • Rzetelne informacje – należy zadbać, aby sytuacje opisywane w treści opinii były wiarygodne i miały odzwierciedlenie w rzeczywistości. 
  • Wskazanie celu opinii – treść opinii powinna jednoznacznie wskazywać na pozytywny bądź negatywny wydźwięk sytuacji. 
  • Czytelny i zrozumiały język – dobrą praktyką jest zachowanie formalnego tonu wypowiedzi i trzymanie się podstawowych reguł językowych. 
  • Wyłącznie konkrety – użytkownicy przeważnie wolą krótkie i rzeczowe podsumowania. Jeżeli to możliwe, warto w opinii przekazać wyłącznie przydatne informacje, a swoje tezy uzasadniać dowodami (np. zdjęciami). 
  • Brak wulgarnego języka – wszelkie wulgaryzmy, pomówienia czy oczernianie wizerunku firmy w przestrzeni publicznej i wykraczające poza granice “dobrego smaku”, najlepiej zachować dla siebie. Negatywny wydźwięk opinii na pewno będzie zauważalny, a autor takiej opinii musi liczyć się z przykrymi konsekwencjami. Ponadto opinie zawierające obraźliwe słownictwo, bardzo często są automatycznie ukrywane lub usuwane z wizytówki firmy. 

Jak napisać wiarygodną pozytywną opinię o firmie? 

Każda opinia o firmie publikowana w sieci powinna odzwierciedlać rzeczywiste doświadczenia, by była wiarygodna dla innych użytkowników. W końcu wszystkim użytkownikom zależy na czerpaniu informacji z rzetelnych źródeł i tylko takie pozwalają podjąć właściwą decyzję przy wyborze konkretnej marki. 

Konieczność tworzenia wiarygodnych opinii jest podyktowana nie tylko oczekiwaniami innych użytkowników, ale również zasadami korzystania z usługi Google Maps. Opinie, które nie odzwierciedlają faktycznego stanu rzeczy są skrupulatnie weryfikowane i w razie potrzeby ukrywane na firmowych wizytówkach Google. 

Pozytywne opinie klientów powinny przedstawiać wyłącznie rzetelne i konkretne informacje, mogące zachęcić innych użytkowników do skorzystania z usług danej firmy. Można zawrzeć w nich m.in. informacje na temat zakresu cen, jakości obsługi klienta, zakresu świadczonych usług czy innych pozytywnych aspektach, które wyróżniają dany biznes na tle lokalnych konkurentów. 

Pozytywna opinia o firmie – przykłady 

Poniżej przykład pozytywnej opinii lokalu gastronomicznego: 

Zdecydowanie polecam lokal z uwagi na bardzo atrakcyjne ceny w porównaniu do ilości i jakości jedzenia. Dzieci były bardzo zadowolone z nuggetsów i frytek, obsługa zdecydowanie na wysokim poziomie, a wystrój świetnie oddaje lokalny klimat”. 

Poniżej inna pozytywna opinia, tym razem firmy usługowej: 

Dla kogoś kto szuka rzetelnego mechanika, który trafnie zdiagnozuje problem i szybko się z nim upora, ten warsztat powinien służyć jako przykład. W poniedziałek odstawiłem swoje rodzinne auto, które miało problem z szarpaniem na wolnych obrotach, a w środę auto było już od odbioru. Warto wcześniej umówić się telefonicznie i uzgodnić konkretny termin na oddanie auta. Plus za duży parking dla klientów!” 

Na koniec przykład opinii dla sklepu odzieżowego: 

Od kilku dni szukałam klasycznej sukni na bal sylwestrowy i właśnie tam udało mi się znaleźć dopasowany rozmiar. Ogromny wybór sukni i sukienek! Widać, że panie z obsługi znają się na rzeczy bo potrafią dobrać bardzo dopasowaną kreację i zaproponować oryginalne połączenia różnych dodatków. Od dzisiaj jest to mój ulubiony sklep z sukniami!” 

Jak napisać merytoryczną i konstruktywną recenzję negatywną? 

Negatywne opinie w Google Maps to bolączka wszystkich lokalnych biznesów, aczkolwiek traktowane z należytą powagą i empatią, pozwalają zwiększyć jakość usług i dostosować je do oczekiwań klientów. Tym samym każda negatywna opinia powinna zawierać wyłącznie rzeczowy i faktyczny obraz sytuacji, a także jasno przedstawiać bolączki biznesu, które w opinii klienta należałoby poprawić. W takiej formie negatywna opinia nie będzie odbierana jako szeroko pojmowany hejt lub wyraz frustracji. 

Niedopuszczalne jest stosowanie wulgaryzmów czy pomówień, które zniechęcony klient powinien zachować dla siebie. Warto podkreślić fakt, że zasady społeczności w Google Maps stanowczo zabraniają stosowania obraźliwego języka, a opinie bazujące na takim wydźwięku niemal zawsze są automatycznie usuwane lub ukrywane. 

O konstruktywną i merytoryczną formę wypowiedzi w negatywnych opiniach powinni szczególnie zadbać lokalni przewodnicy Google. Opinie pozostawiane przez użytkowników należących do tej grupy, zawsze wyróżniane są specjalną gwiazdką obok zdjęcia profilowego i ciężko je przeoczyć na tle wszystkich pozostałych. 

Negatywna opinia o firmie — przykłady 

Poniżej przykłady negatywnych komentarzy, które pozostają rzeczowe, merytoryczne i pozbawione wulgarnego czy też obraźliwego wydźwięku: 

Była to moja pierwsza wizyta w tej restauracji i niestety mocno się rozczarowałam. Ceny wzięte z kosmosu, a porcje jedzenia strasznie małe. Jedynie poziom obsługi zasługuje na dużego plusa.” 

Niska cena usług to jedyne za co warto pochwalić ten zakład fryzjerski. Widać, że brakuje doświadczenia i pewności w rękach, słabe doradztwo przed wyborem fryzury. Jeżeli zakład się poprawi to będę odwiedzał częściej bo lokalizacja blisko centrum jest bardzo dobra.” 

Gdyby nie kiepska obsługa, to sklep dostałby ode mnie 5 gwiazdek. Brak zainteresowania klientem, a sklep duży i towar nieco mało intuicyjnie rozmieszczony. Dobrze, że chociaż ceny są względnie normalne.”